1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Hej Anonym. Dine sidste ord først: Jeg skrev:
Og en anden konsekvens er, at vi mennesker bliver meget ubetydelige i forhold til Alt (Kosmos) Din kommentar:
Vrøvl hvis: Gud er Alt - og nok mere end Alt - samt at Alt er Gud - gud er vel ikke ubetydelig Her er min replik: Er du nu ikke lidt "gumpetung", eller misforstår du bevidst? At vi menneskers rolle i Alt måske er væsentlig mindre - altså at vi overvurderer vor egen betydning i helheden, det ændrer da ikke Gud!
Og så til ondskaben: Hvad er ondskab: Er det en tsunami? Er det mennesker, der skader andre mennesker? Er det mennesker, der skader naturen? Hvis vi begrænser os til menneskers ondskab mod andre mennesker, så er ondskaben vel resultatet af menneskets arveegenskaber samt de miljøpåvirkninger, det har været udsat for. Det ville da være absurd at gøre mennesket ansvarlig for hverken arv eller miljø.
Tilbage bliver så den såkaldte fri vilje, og spørgsmålet bliver vel så, hvor meget råderum, der egentlig er her - midt i arv, miljø, underbevidsthed og bevidsthed. Dét tør jeg ikke gøre mig klog på - og mon ikke det også er svært for psykologer? - men jeg tror ikke, der er meget råderum. Men selv hvis der er, finder jeg det usselt at skyde skylden over på en bekvemt opfundet Satan.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
|
|