0
registrerede
10
gæster og
184
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Mogens Müller:
Historier matchede datidens behov - Der er sket et skifte i studiet af Bibelen, og det er dette skifte bogen gennemgår. Man havde i mange år den opfattelse, at noget kun var interessant, hvis man kunne bevise, at det var Jesus selv, der havde sagt det. De fire evangelieforfatteres fortolkende genskrivninger af Jesus-historien, hvor den ene bygger på den anden, er mindst lige så interessant, ikke mindst for de præster, der forkynder Bibelens ord hver søndag i kirken, da det åbner op for en forståelse af den virkelighed, som forfatterne befandt sig i, siger bogens forfatter professor Mogens Müller.
Fortællingerne i de fire evangelier kan hermed ses som konstruerede historielignende beretninger, forkyndelser, lignelser og undervisning, der kunne udfylde de behov, der for eksempel var opstået i forfatternes menigheder. læser jeg i Hanskrist's link.
Umiddelbart en ret drastisk konklusion, synes jeg, men jeg hæfter mig også ved, at professoren siger, "det kan ses" - ikke "det skal ses" - og ordet "bestilt" forekommer jo ikke 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
|
|