1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online.
Key:Admin,
Global Mod,
Mod
Kladde
Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
Hej Jan. Du nævner ikke, hvor du har dit citat fra, men jeg kan vel gå ud fra, at det er fra: Vandrer mod Lyset.
Hvordan de første århundreder var i kristendommen, får vi nok aldrig helt klar viden om, men ordene i dit citat:
Citat:
I den mellemliggende Tid vandrede Jesu Ord og Beretninger om hans Liv og Undergerninger fra Mund til Mund. Hist blev noget lagt til, her noget taget fra; man kan derfor let forstaa, at en fyldestgørende og i alle Enkeltheder nøjagtig Gengivelse saaledes maatte blive umulig.
lyder i hvert fald umiddelbart - for mig - meget sandsynlige.
Desværre vil Hanskrist ikke oplyse de ord, der gik lige forud for det citat han bragte af den teologiske professor - hvad denne professor nok ellers gerne oplyste - for så ville der jo også her være en tilsvarende mulighed for at forstå hans konklusioner.
Tilbage står jo imidlertid stadig spørgsmålet: Hvordan skal vi forstå Bibelens fire evangelier? Er de løgn, som dit citat antyder: "Mørkets magt"? Eller er de blot unøjagtige pga. de mange mundtlige overleveringer? Eller er de konstrueret med henblik på at opfylde et menighedsbehov (som professoren synes at påstå)?
Ét er i hvert fald sikkert - vil jeg mene: De fire evangelier skaber i mange menneskers sind oplevelser og inspirationer om "det guddommelige" i forhold til os mennesker mens resten af verden desværre ignoreres
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed