1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Nej det afspejler en gammeldags misforstået opfattelse af Paulus som man har forladt idag
Det hedder ikke Paulus eller Jesus men Paulus og Jesus
Og Jesus findes faktisk mere i Paulus brevene end i evangelierne som er bestilte konstruerede teologiske biografier.
Hvis man tror evangelierne er de oprindelige og ældste tekster vi har der er helt tæt på hvor vi finder Jesus så bliver Paulus en svær størrelse. Men sandheden er at Paulus er tættere på Jesus og miljøet omkring Jesus disciple end evangelierne er.
Evangelierne kan man ikke bygge kristendommen op på - eller det urkristne trosliv og dets SPIRITUALITET bygger ikke på evangelierne - disse tekster var der slet ikke da kristendommen slog rod, etablerede sig i verden.
Jeg har læst hvad du gav mig af tekst fra det link og det hele bygger på følgende:
Modnedes langsomt den Tanke hos ham (PAULUS): at Jāh’u havde sendt Jesus til Jorden, for at han ved sin Død kunde sone Menneskenes Synder og saaledes blive en Midler (Mellemmand) mellem Jāh’u og Menneskene
Dette er faktuelt forkert, hvilket også den Paulinske SPIRIT CHRISTOLOGISKE forståelse der er den fremherskende idag totalt afviser er den rigtige forståelse.
Vandre mod lyset er tydeligvis et barn af sin tid, og ja dengang var Paulus misforstået populært men ikke hos fagfolk i samme grad og idag har teologien forladt de ideer om Paulus som citatet du har givet mig er et udtryk for.
Så jeg vender ihvertfald tommelfingeren nedad 👎
Hvis man vil lære Paulus at kende skal man ikke læse vandre imod lyset men gå til Paulus's breve
Al den spekulation og menneskelig filosofi om tingene finder vi ikke hos Paulus
|
|
|
|