1
registreret Arne Thomsen
12
gæster og
79
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Lyset - et forum for spirituelle mennesker...
|
Hej Gerth. Tak for dit spørgsmål:
Du har ændret dit gudsbegreb flere gange og nu: "Allerhøjeste ikke-erkendelige."
Hvad mener du med - Det allerhøjeste? Jeg opfatter intet spirituelt hierarki. Mit svar: Allerførst - jeg skrev ikke det allerhøjeste, heller ikke du allerhøjeste. Det er fordi jeg herved ville "gør mig klog på" noget, jeg ikke er klog på. Jeg er - af samme grund - heller ikke tilfreds med udtrykket: Allerhøjeste, men det er det mindst dårlige, jeg har kunnet finde. Jeg kommer til at tænke på Moses ved den brændende tornebusk, der spurgte Gud, hvm han skulle sige til israelitterne et Gud er, og Gud svarede: Jeg er den, jeg er!. At karakterisere, hvad vi mennesker kalder Gud - hvilket jo også er en karakterisering - er nok - som jeg opfatter det - ikke noget, vi mennesker skal driste os til at forsøge. Her er jeg enig med Jalal al-Din Rumi i hans digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. Egentlig forekommer det mig også at være det rene storhedsvanvid, at tro at vi mennesker, der regner os selv for det ypperste biologiske liv på denne klode, at vi skulle have evner til at fatte "sandhedens mirakel"
Alligevel kan jeg ikke benægte en fornemmelse - ikke en erkendelse - af, at der ER noget bag - og i - denne og andre verdeners (universers) væren. Det kan selvfølgelig blot være noget, jeg bilder mig ind, men fornemmelsen er der. Det har jeg ikke før været bevidst om. Det er jeg nu. Det gi'r mig livsglæde og inspiration 
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed
|
|
|
|