1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Fra Viggo Olsens Ild i Straa (1934), et par herligheder:
BYGE
Flakkende Glimt af elektriske Lygter flokkes i Flæng paa den vaade Asfalt. Lysstriber leger, hvor Skyggerne flygter. Regnen har ramt overalt.
Alle de lysreklamerende Farver sløres og flimrer, og Himlen er sort. Cyklerne standser, og Gaderne rammes. Folk søger ind i en Port.
Taxa faar travlt i de fedtede Gader. Sporvognen fyldes, naar Frakken er vaad. Ned ad de triste og mørke Facader siver den himmelske Graad.
*
Ild i Straa
I barmhjerteligt mørke Nætter maa jeg fable om at faa, al den Lykke som blev nægtet mig ad Dagen. I de grænseløse Drømme maa jeg søge og vil naa Nattens glemsel for de spildte Timers Nagen.
Og jeg elsker mine Drømme, der forgylder alt det graa, og som mildner alle Skuffelser med Løgne. Mine Drømme, der forbrænder som en Ild i tørre Straa, naar jeg møder dem med Dagens kolde Øjne.
- Viggo Olsen.
Over ham Mælkevejen
Over ham Mælkevejen men hvad er det jeg skal brød smør kniv vand serviet og gaffel han står oppe
i lejlighedens kulde skønt der er fyret op med stort besvær får han frakken på ingen hører mig jamre
den forbandede elendige skulder i en lugt af selleri ingen ser at han går ned og uden for opgangen holder
en vogn har jeg mon bestilt droske så sætter den langsomt igang som førte den et tilhyllet lig gennem
sneen brød og smør på hvid dug og vandglas nu går han her i sne men de to forbandede ben har altid været
for korte kom så I elendige under- leverandører kommanderer han højt som var han instruktør og benene
en ubetydelig scene i en andens komplet intet sigende stykke der er noget han skal men hvad hørm af
selleri mon ikke en stolt mørkhåret kvinde der venter ham forklædt naturligvis simpelthen bondetørklæde
og drosken holdende på Köpmans- torget kom vi stikker af lille August store elskede August april 1912 i
Stockholm i snevejr skal man mon kysse i sneen der falder kysse og atter kysse sneen falder jeg må over
broerne til Gamla Stan men hjertet
-Sten Kaalø, Variationer.
mvh Simon
|
|
|
|