1
registreret Arne Thomsen
10
gæster og
148
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den dybe kærlighed ...
|
Hej Tikka. Uanset "bandbullerne" fra Hanskrist - som var han fra den spanske inkvisition - vil jeg forsøge at afklare, hvor der er uklarhed imellem os - samtidig med at jeg naturligvis respekterer, at vi ser forskelligt på emnerne.
Jeg forstår jo godt din pointe: at en fader, der ofrer sin søn - som beretningerne siger, at Abraham var tæt på at gøre med Isak - ikke kan kaldes kærlig. Men jeg opfatter ikke beretningen om den guddommelige treenigheds "fader", der ofrer treenighedens "søn", som noget, der kan sammenlignes med menneskelige familiære forhold. Jeg opfatter her udtrykkene fader og søn i overført betydning - metaforisk - et forsøg på at udtrykke noget guddommeligt v.h.a. noget menneskeligt - hvilket jeg anser for håbløst. Jeg mener også at vide, at Kristus i denne religion anses for at være "fra før alle tider", og at få årtiers optræden som menneske egentlig kun er en kortvarig detalje - og snarere en opgave end et offer. Noget andet er det påfaldende i, at "Faderens" skaberværk åbenbart var ufuldkomment og skulle repareres. Dér hælder jeg mere til buddhismens opfattelse: at "det gode" og "det onde" er to sider af det samme. Ligeledes finder jeg det påfaldende, at der kræves tro for at undgå fortabelse. For mig ligner dét snarere noget, der er "opfundet" af magtsyge præster.
Så er der emnet: den helt rene og dybe altomfattende kærlighed - at føle - og at handle efter. Hvis ens kærlighed i et parforhold føles helt ren og dyb, kan den så tåle at blive svigtet af den elskede? Er der så slet ikke noget begær? Og er kærligheden altomfattende, kan den så også elske en massemorder - og en tsunami? Og er kærligheden til denne klode og dens liv aktiv, kan den så også modstå og modvirke, at hele kloden er blevet en global profithungrende markedsplads, samt at vi er blevet alt for mange mennesker - og alt for mange psykisk nødlidende mennesker? Og er det kærlighed til kloden at efterlade raket- og satellit-rester i og udenfor atmosfæren? Dette en række spørgsmål, som du jo kender mine svar på
Nu ved jeg ikke, hvad der måtte være, som jeg ikke har svaret på, men her gætter jeg, at du hjælper mig 
M.v.h. Arne Kærlighed til kloden og alt dens liv
|
|
|
|