0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
I mørket, den blinde Borges fiktioner, fortællinger og fabler om en paradoksal verden at færdes i – en fantastisk lyrik og poesi, efterladt os:
Aske
Et værelse på et hotel, som alle andre. Timen uden metafor, siestaen som opløser og mister os. Det elementære vands liflighed i svælget. Den svagt lysende tåge som omgiver de blinde, nat og dag. Adressen på en som måske er død. Spredningen af søvnen og af drømmene. For vore fødder en vag Rhin eller Rhóne. Et ubehag som allerede er forbi. Disse ting for ubetydelige til verset.
*
On his Blindness
Efter alle de år er der kun en lysende bræmme af tåge som ligger rundt omkring og reducerer tingene til en ting farve- og formløs. Næsten som en idé. Den vældige, den elementære nat og den myldrende dag er denne dubiøse bræmme af lys som ikke lader sig opløse og som ligger på lur hver morgen. At se et ansigt er min drøm. Jeg vil aldrig blive fortrolig med encyklopædien, aldrig føle denne glæde ved bøger i hånden, aldrig genkende de høje fugle og månens gyldne skive. For andre er der hele universet; for mig tusmørket, arbejdet med verset.
- Borges.
mvh Simon
|
|
|
|