1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej Simon
Oktobersolen, tørvejret og de milde temperaturer kalder og lokker til en tur ved skov og strand ...
Du lever
Du rusler gjennom skogen, med sol på hendene dine som varmen av blyge kjærtegn. Da trår du på en kongle på stien, kjenner det mjuke trykket av den gjennom sålen på skoen din. En liten hendelse, så liten at den nesten er ingenting. Men vær hos den med hele ditt menneske. For det hender deg på Jorden dette. Du lever. Lever.
I kramsnøen
Å gå i nysnø innover holtene – Den første om høsten og helst kram: Da knurper det så godt under steget. Og snur du deg og ser tilbake, står sporet klart og nennsomt tegnet; du leser ASKIM i hælavtrykket etter gummistøvlene.
Iblant fester snøen i rillene på støvelsålen; du lugger med deg hele ballen så grønn liksom forundret måsa titter fram i fotslaget. Og oransjerøde rogneblar, som fuglespor etter drømmer.
De våt-svarte bjørkegreinene med dråper av jern under albuen. Det såre rådyr-lyset, vidt oppsperret mot begynnelsens under, en mytisk tid før tidene. Alt inngir deg en følsomhet så naken stor at du kjenner Melkeveiens hvite spiralarm vibrere som et nøkkeroseblad i vind.
I et lykkelig gys av et sekund vet du med fotsålene at dette er Jorden, din barndomsheim mellom stjernene.
Nysnø
Ennå finnes der tilgivelse i himmelen. Gårsdagens sulk og søppeldynger blir dekket til med et finmasket slør av hvitt. Jeg sitter og ser på fnuggenes uendelig mjuke fall skrått over brystet til en dompap som lyser med sitt lille liv i bjørka utenfor mitt vindu. Det kjennes varmt innom meg at alt jeg holder av, alt som dufter av ville vinger, er innerlig nær meg hver gudskapte dag – her mellom Jordens lågmælte undere. Rart hvor lite et hjerte kan leve på når alle kunstige behov ligger igjen på en skrotplass ved Melkeveien. Jeg går barhodet ut. Står i det hvite suset og lokker snøvåte ord heim fra skogen.
Lengselen
Den som har lengselen i seg er aldri fattig. Lengselen kan legge en blå kongekappe selv over tiggerens magre skuldrer.
Hans Børli
Bedste hilsner til dig og efterårssolen RoseMarie
|
|
|
|