1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hej igen, du venezianske fraulein Proust..;)
Nåja, Brev i april septemberlæst til lyden fra regnen er jo ikke værst, overhovedet ikke. Man synker nærmest lidt ned i sig selv, breder sig i sengen og rækker ud efter the’en, nøjagtig ligesom når man som medrejsende læner sig tilbage i kupéens bløde sæde, og lader Johannes Jørgensens stemme sive ind fra Dage i Westfalen – hermed anbefalet natbordet! For øvrigt står Brev i april med albuerum i reolen, hun ser sig velsagtens lidt omkring efter øjnes berøring, helt uden ligegyldighed. Jeg forestiller mig din ligge og smile fra natbordet, måske en smule indeklemt mellem søstre og brødre, men stadig hviskende: „hvis dog bare hun dog snart ville åbne mig!”…præcis som det nu engang er med bøger, der har deres helt egen stemme.
Altid sjovt at gå på opdagelse i andres bogreoler, se hvad der siger eller sagde nogen noget, og det sker man øjner noget der skriger på opmærksomhed. Sådan var mit første møde med Percy Bysshe Shelley – The dramatic poems of (m. bl.a. Prometheus Unbound) der nu står i min reol, hvor andre øjne allerede har kigget den ud. Men det var april i september, denne hvisken fra natbordet dit:
Sådan er her så stille i stilheden. Det minder lidt om lyden i en pære, hvor tråden brænder over, men lyset er slet ikke tændt. Bare stille, og regnen fra før, som mit øre ikke rigtig kan huske, destilleret, dateret og verdensløs
°°°°
Kun rester af en elektrisk hvisken i huset, mens værelset helt af sig selv holder stille og venter på mit brev. Kære forsvundne undren, jeg må skabe min egen undren eller være underlagt samme forsvinden i sproget som senere i døden. Uden at forstå og uden at sammenligne.
°°°
På gaden igen, og over porten et hoved med opspærret mund, der sluger hvert ord der bliver sagt. Og mens denne måbende stenfigur betragter os med samme lidenskabelige apati som den der skal til for at gentage verden, går vi med den største nøjagtighed mellem duelort og døde vagabonder der ånder, som om vi viste hensyn til den forsamlede, lasede frihed ved at sprænge den sidste indadvendte lænke og være tvungne til at oversætte alting tilbage til sig selv. Sådan står der i gården hver nat mens vi sover en palme.
°°
Palmen er stærk som vinden er grøn. Raseriet vi engang kaldte helligt. Sproget der engang havde retning. Fremtiden der engang faldt tilbage på os selv. Ligegyldigheden nu da jeg selv har været med rundt om solen fireogfyrre gange. Ligegyldigheden nu da det lukkede kredsløb slår dørene op. Ligegyldigheden i dette ulidelige virkelighedsbillede. Lær mig at gentage fremtiden nu, mens vi fødes. Lær mit sind at flyve op i sin rede inderst i den susende krone. Lad æggene lyse med et efterlys som mælket sol. Lad vinden være grøn og sorgen slukkes.
°°°°°
Men jeg ved ikke rigtig, måske er der mange kilometer til den nærmeste edderkop. Vi starter og længe før solen står op er vi uden for byen. Og her undervejs mens vi går, mens vi følges med jorden, der går på sin egen lidt rullende måde som dyr gennem tåge, bliver sindene spundet som en verden omkring os.
- Inger Christensen (uden K) VERSET
Du mandigste af alle lyse Kunster: at knuge Verden sammen til en Sten, gøre den lille paa din Haand og mægtig, skyggefuldt lysende og dyb og ren. Indblæse Marmornatten aabne Skove, hvor din Fortrolighed i Græs kan sove, mens Fuglehjertet synger fra sin Gren. Aa Fløjtespil, som drypper dine Toner, naar alle korte Ting, vor Armod kroner, er vragede og borte, en for en.
- Paul la Cour.
De eneste sande døde er dem, der er blevet glemt. - Jødisk ordsprog.
mvh & nat nat.. Simon
|
|
|
|