0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Så bogstaveligt talt, fristes man til at hviske, i nydelse over mellemregninger og refleksioner præsenteret af Horace Engdahl i Cigaretten bagefter (2015) - aforismer og betragtninger lige til natbordet:
Bogstavernes udseende er en kendsgerning som gentages mere end næsten enhver anden kendsgerning i vores liv. Bogstavernes former er det faste når alt andet flyder. Der er som hjertets slag, som søvnen. De følger os fra fødselsan- nonce til gravsten, parate til at tage imod alt hvad der er at sige, men upåvirkelige, som om vi var til for deres skyld og ikke omvendt. Måske er vi i sidste ende kun redskaber for bogstavernes evige eksistens.
*
Tænk dig at du snart går, selv om det ikke forholder sig sådan! Den fysiske bevægelighed er naturens gave til dyrene. De behøver ikke som træerne og blomsterne at blive stående og vokse på samme sted. Så snart de finder omgivelserne skadelige for deres velbefindende, kan de flytte sig.
Tænk altså: Jeg går snart! Jeg behøver ikke blive sid- dende og finde mig i mere lort! Selv om du ved at du er nødt til det, at der ikke er mindste udsigt til at du ville turde rejse dig og gå, så tænk i hvert fald tanken! Husker den skibbrudne i robåden som på fjerde dag uden vand i brændende sol siger: "Nej, nu kan det være nok! Nu går jeg hjem!", kravler over rælingen og drukner, til kammeratens umådelige forbavselse.
- Horace Engdahl.
mvh Simon
|
|
|
|