0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Hvem der fik den skøre idé, at drøne byen rundt i en lastvogn ladet med tyve skrigende fremtidshåb fulde som alliker, mens muzak slår revner i huse? ... aner det ikke, men enhver hest ville selvsagt være rendt sin vej og overladt studenter til ciklen, dengang man sang for håbet på Kgs. Nytorv og i den lyse nat kravlede fra Hviids hjem gennem byens stilhed, som en ottearmet blæksprutte:
GYMNASIUM
Det var egentligen bara fyra korta vintrar. Med Thomas Mann och Hesse och grekiska grammatiken. Och biografen Skandia. Sånt går fort numera. Men då, på den tiden var alltsammans så stort, så långt som ett halvt liv. Cyklarna där låsen rostade. Det innersta av dessa rostande cykellås: Ett av dessa ställen som vi inte studerade tillräckligt noga.
*
ALLA GALNA SMÅ FÖREMÅL
Alla dessa underliga små föremål som under en livstid kommer till oss vart och ett från sitt ställe var och en från sin Logos. Den gamla trädgårdskniven med sitt slitna skaft av trä och blad som slipats tunt hittad på en trottoar i Arles. Och den skulptur av numera ärgad mässing som en gång en konstnär svetsade ihop åt mig av gamla dörrhandtag i en ateljé nära dåvarande Berlinmuren i Marie Louisenstadt. Denne konstnär var fullständigt galen och kunde bara tilltalas på det schizofreniska språket. Hans verk liknar, om det liknar något alls, en spindel. Men utan nät. En liten azurblå flaska med en fiskmun uppe vid korken från någon sophög
- Lars Gustafsson.
*
Brytning
Jag vet att mina fotspår ska suddas ut av eftermiddagsregnet och att jag när som helst kan bli en droppe i det dreglande bäckvattnet och att alla speglar spricker i tiden
En förrymd hund springer efter ett rop på landsvägen och svalorna berättar i allt högre himlar att sommaren snart ska kvävas av potatisblast
Snart hänger fladdermössen i sina svarta sidendukar
Frosten ska bryta sig in i verandornas glasrum och nätternas obesvarade brev ska bli allt tyngre och allt svårare att lämna efter sig
- Ingela Strandberg, Ett rum för natten (1984).
mvh Simon
|
|
|
|