0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
Løbehjulet er på mode, som myggebasser summer fartbøller om alles ører. Ældre damer holder håndtasken tæt til kroppen, cyklister ser misundeligt streger blie til prikke i horisonten; inden længe ses propeldrevne børn med skoletasker flagrende i vinden, og over kristuskaffen på Café din sjæls frelse sidder en kristusbønne og forestiller sig hvordan hans åndelige væren flagrer rundt i vor herres fri natur i kraft af egen ”propel”…
Den unge mand i helikopteren
Til Adam Oehlenschlägers 200 års dag.
Højt til vejrs i min skinnende boble under rotorens klaprende le kigger jeg ned på den skinnende storby, hvad kan der være at se? Ingenting, først, tåge og skyer dæmper og slører mit syn, som jeg har glemt at fordoble, men så – nu! – går jeg ned gennem skyen og ser gennem tåge og røg og kemiske dampe – byen! (Synger:)
Sikken by man ser fra sin sky, utrolige larm, ånde så varm, at boblen dugger og gi’r sig og vugger. Jeg går længere ned, jeg vil ned og vær’ med, jeg må finde et sted med ro nok og fred til at få helikopteren ned!
(Helikopteren lander på Frederiksberg Runddel)
Men øret danser, en kogende kedel som trommer på himlen med pift! Her bliver jeg aldrig en leddel, oh, Herre, giv mig et lift! Beving den tomlende yngling på vej til det indre af byen med Illum og chillum og B & W, musikanter og østerlandsk the, politi med optrukne knipler og Rådhuspladsens alkove! Der vil jeg sove til stjernerne pibler!
(Sover på en bænk. Natten falder på.)
Oh, nat, jordiske fryd, som gi’r poesien dens lyd! Vor Frues klokker som kalder og lokker, så findes dog dyd! Her vil jeg vanke ud min skælvende planke og nyde dens fred!*) Gud, send heligkopteren ned! Dette liv med dets dytten og pift som gi’r mine ører sin rift, det er mig den rene forgift! De arbejder også på skift! Det ligner noget af Swift! Jeg frygter, mit kønslem blir stift! Vift, Codan, vift!**) Her har du, Vor Frue, dit stift!
(Puler Vor Frue Kirke, ældes, dør.)
*) Dydens **) Fejlhuskning hos det unge menneske
- Per Højholt, Kvababbelser, 1985.
mvh & soldag..;) Simon
|
|
|
|