1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
BOTTOM
Virkeligheden er for tornet for min stolte karakter – alligevel blev jeg hos min dame en stor grå-blå fugl som fløj op mod loftets gesimser og trak på vingen i aftenens skygger. Ved foden af himmelsengen som vogtede over hen- des pragtfulde smykker og fysiske mesterværker blev jeg en vældig bjørn med violblå gummer og pelsen bleg af sorg og øjne der stirrede på spejlskabets sølv og krystalglas. Alt blev skygge og glødende akvarium. Om morge- nen – stridbar junimorgen – løb jeg over markerne, jeg asen, indtil Sabinerinderne fra forstæderne kom og kastede sig til mit bryst.
*
H
Alle perversioner udnytter Hortenses hæslige gøren og laden. Hendes ensomhed er den erotiske mekanik; hendes træthed kærlighedens drivkraft. Under opsyn som barn har hun i umindelige tider været slægtens glødende hygiejne. Hendes dør står åben for nød og elendighed. Dér opløses de levendes sædelighed i hen- des begær eller hendes bedrift. – O nybegynderes gys på blodig bund og i gaslygtens skær! find Hortense.
*
KRIG
Da jeg var barn skærpede visse himle min synsevne: alle særpræg afspejledes i mit ansigt. Fænomenerne satte sig i bevægelse. – Og nu driver sekundernes be- stadige brydninger og matematikkens uendelighed mig gennem en verden, hvor jeg overalt oplever bor- gerlig succes, nyder respekt af den mærkelige barn- dom og overvældende hengivenhed. – Jeg drømmer om en krig, om ret og magt, med en uanet logik.
Det er lige så enkelt som en musikalsk sats.
*
MYSTIK
På bakkeskåningen lufter englene deres uldne kåber over græsmarker af smaragd og stål. Brændende enge bølger helt op til bakkens top. Til venstre er jorden nedtrampet af de mange myrderier og feltslag, og alle de grufulde lyde trækker deres ba- ne. Bag bakkekarmen til højre Orienten og frem- skridtets linjer. Og mens billedets øverste bræmme udfoldes af det hvirvlende og urolige brus fra havets konkylier og menneskers nætter, daler den blomstrende mildhed fra stjernerne og himlen og alt det andet ned foran bakken, som en blomsterkurv, tæt på mit ansigt, og gør afgrunden sødtduftende og blå.
- Arthur Rimbaud. mvh Simon
|
|
|
|