0
registrerede
185
gæster og
1526
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
Natbordslekture har ingen alder, ikke her i hytten, nåja, en usynlige grænse træder ind i lyset med inkunablen; var forlængst overgået til e-bøger med papyrusruller i sengen, hvor den rigtige vinkel fortsat er en videnskab, med kaffebakken mellem øjnene. Natborde er dog omkranset af søvnens private cirkel, dér hviler tankens optagethed rullet om på maven i private drømme – man ka’ i øvrigt ligge hudtæt op ad det sovende ansigt, læse linjerne med fjerlet finger, se øjnene bevæge sig, langt, langt borte i det fremmede land, uden adgang til stierne …
Det kunne Plys ikke sige noget til, og så begyndte han at synge:
For at opdage polen de vandred på rad: Ugle, Grisling og Ninus med fler. „Det er noget, I opdager,” sagde man glad til Ugle, Grisling og Ninus med fler. Det gamle Æsel og Jacob og jeg og venner-og-slægtninge er nu på vej, men hvor polen er, det aner vi ej … Hurra for Ugle og Ninus med fler!
- Milne.
På mit ligger bl.a. Melvilles’ Moby Dick, Brecht’ samlede digte bind 1 (tysk), P. G. Wodehouse’ Jeeves den uforlignelige og Gittes Monologer af ’den ustyrlige pegefingers ihændehaver’ – Jeeves og Wooster, puffer altid humørbarometret en tak opover, sku' man mangle et puf, ind imellem også ham her:
Det poetiske natbord
Det er ikke nye bøger, eller mørke der ligger på natbordet, det er en ny dags svæven. Hvor skal digtet mon gå hen.
Der er lunt under dynen, vil digtet mon nu kunne overskue solen og søvnen, alle disse ideer på sengekanten. Jeg må være faldet helt ind i tilblivelsen.
Sommersolen spjætter gurglende ind ad vinduet, kaffen i sandet senere vil gøre det godt. Dette skal være en let skyfri dag, uden at læse kritikere til sky.
De kan rende mig med deres komplekser, at de ikke fik fat i digtet. Bølgerne bruser igennem et par nytrimmede trusser, hvor ser hun dog lunefuld ud.
Sådan skal resten af mit liv være, jeg går ikke på kattepoter.
- Jac.
mvh Simon
|
|
|
|