0
registrerede
79
gæster og
134
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Skeletterende stykker fra HUN & DIGT - DIGTER..
Fingerpeg i marts
Forår vinden er kommet med løftestænger har brækket benet på en hund ude i forstaden vand er kørt væk af gaderne og nu her et par skyer ekspederes ud af aftenens bagdør mens vasketøjet i gården bevæget men med ryggen til vandrer ind ad et fredet trediesalsvindu.
I aftenens anledning er cyklerne udstyret med nattegn mørke kunder bevæger sig skrabende hen ad lofts- gangen og en gennemtræk allerede en smule passé kravler ud under dørene her og dér opganges siloer kroppe der er blevet væk til fordel for deres skygge og cykelhandleren der som et sidste pseudopodium har hængt en long-john ud af sit andensalsvindu og dér i alle evigheders knæhøjde i ståltrådsværelset den fælles gardindryps- hule din krop der ventede årstiden ud dine urimelige fodsåler og dette dit ene hygiejniske bryst som jeg læner en finger op ad.
*
Du loved …
Du loved at stjæle en ske til mig du i en skjortes monument en flodhøj jakke med regn trådt ud af overkroppen med en gennemblødt rose i munden og smukt aerodynamisk tilbagelagte ører.
Så dansed vi videre hen over størknede gulve fiskebensparader under trommers kælderbevægelser trompeters markerede spytgynger Muskler brast i saxofonerne hvilke kroppe som rullende trapper kollektivfødsler ind over Jerikos mure.
Jeg vendes på høje korkpropper af fingres stive trærender nyrer slår ud af den indre gamache tværremme konkylier løsnes i armhulen håret sejler inden for tøjet Du gnider mine malede strømper søger alle mine fine små messingdele jeg giver dig mit boblende øre og begge mine gonorrhéblå øjnes vædskende ingenting.
Du siger jeg søger en frelser af glidende olie en karrusel med sprængte blærer Hvor vi smiler til hinanden bag tjenerens ryg ingen adgang for fjortenårige.
Lokalet vælter sig videre tremolo af stadig højere hælarter jakker afsikres vædsker sprøjtes op mod skingre og skurvede glasganer Hen over duges madrasser går tandkød i skred knapper bryder ud gennem munden kjolers blæsebælge fordeler luften til lårenes kul og piger med vådt hår og tunger af størknet lava rives op til dans af rasende gummicykloper.
Hvor sært du blev borte i andres stormende telefonbokse At skrives på regningen vandmærker brystkokkoner olierede nerver alle klokker af kød bag tøjets skærende ostestrenge Nu søger du en der er endnu en smule yngre og jeg tager endnu en pille – skønt du egentlig loved at stjæle en ske til mig.
*
Det evigt kvindelige
Kære du har alt for store fødder din balance på jorden er fuldkommen Du tøver aldrig din oprigtighed er uden grænser du er som et møbel der klaprer med dørene noget der ikke kan være i sin potte.
Når du tager på mig holder jeg mig bare fast begravet under et skred af svedende druer Sikken du brøler mit navn river hårene ud af hoved anbringer dine sugeskåle overalt på min krop: jeg har aldrig følt mig så begæret siden dengang min tantes grævlingehund døde i mandlig forelskelse til mig og mit ene bukseben Kun har mit venstre øre mistet en del af sin form og kæben er gået af led Ak hvilken motion og kærlighed uden puffer.
Du har lært mig at bokse og tævet alle mine venner desværre taler du altid om edderkopper og hunner der æder hanner bagefter Du piller mine nerver ud enkeltvis og sætter dem i hatten hvad nytter det at jeg er nobel og har mange bøger når din latter er som et lokum hvor rusten er gået løs.
Der er for meget der ikke passer du er begyndt at vokse så sært du siger jeg er alligevel en mand men så længe har vi ikke kendt hinanden Ak hvilken sorg og fortræd hun bedrog mig med en vognmand fra Amager Selv om hun sagde det kun var for transportens skyld løb jeg fra hende og så hende aldrig mere Og det skønt hendes bryster var som klokker en nytårsaften når året ringes ind.
*
Mine venner digterne
De sagde: giv mig et stykke af havet giv mig en time med fugle og et skib fuldt af længsler Måske et øjeblik kun og kald så sjælen tilbage fra det den ikke forstod.
Hvor smukt Men selv skønheden brast forblev en måde at sidde stille en abstrakt undskyldning og for hvide tænder en sjæl kun stikkende fast i en flaskehals og sin egen gullige kvalme.
Lad kun digterne klage i endnu århundreder med maver sprukne af sorg og læber som klabrende skraldelåg lad rimene gabe i indbildt lighed to stivnede fiskeøjne bevaret i gensidig skelen Jeg forbliver mig selv et styrt af skridende skærver.
Gør mig ikke til søndag og køer i skaberens pande gør mig ikke til små afbidte negle eller dryppende efterkys: jeg elsker kun det der lever lidt mer end sig selv Langt ud over mit tandkøds bløden og de urolige tænder står mine ord som et fritflamende knippe af udsprungne knive i en gennemblæst hals.
- Jess Ørnsbo
mvh Simon
|
|
|
|