0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Endnu et par alvorssmil fra pennen der graverer minder med indsigt i samfundsliv og menneske-lighed, sagt med taknemligt smil …
Frelsens Hær
Forordning af brødre og søstre kroniske postgang fra Gud Frelsens Hær på kolde torve med ondt for trommer Frelsens Hær opfordret med messing og medistermundstykker March og muskelsvind nadver feltkøkken.
Kommer – – de småtosset snakkende de uvillige mødre mumievækster uden fortovsekko kroppe med hårene indad os der gaber i siden os med aftryk af ukendte instrumenter i ansigtet skrammelfolket alle klumper i forstaden.
Frelsens Hær vaccinerer mod hestelængsler overilede indvolde dræner byen for fejlslagne duer bortfører i taxa til brændende buske Uddeler medaljer blikrender sætter gyldne plastre i omløb ferniserer ormstukne træben iklæder sølvundertøj med dobbeltbund Fordeler frelserekstrakter lavendelbure udstyrer med små bitte kropsløgne tilrider gebisser korsetter Frelsens Hær hjælper mod uren hud.
Men Skrammelguden de skæve indvoldes Gud Gud for alle kroppe fulde af jord for lungernes jodsemestre for neglerødder plantet på ufrugtbare fingre for migrænen ned ad ryggen for alle disse hjernerystelser registrerende støvets slag mod skabene – opslår sine lejligheder højovne tæller sine kroge rudimentære faldlemme alle ujævnheder i væggen Et forsyn med hårede fingre gror i nattens apotekerluger.
Efterårsuvæsen regn gennem alle døre skærmydsler pulterkamre med uafhentede æg Frelsens Hær i tjærekamre sjælens udhuse søger de højt over knæene sammenstyrtede de blodige herbarier udskiller fra bjælker vulkaniserede kranier hoveder der gynger mellem ørerne vander de dødes tøj de udtørrede mundsystemer To indre gravide overføres til Frelsens Hærs kæphesteafdeling.
Aftenen går sine sære veje sporvognsnettet er fuldt af hatte kanalerne bugner af åbnede handsker og lommetørklæders bøjer brevkasserne fremviser de sidste ikke undslupne fingre Søjler af kød bryder sammen i natten blandt møblers kassematter smil kun bestyrket af tænder knager til hovedets opretholdelse nakkelyde og tungebesvær trediesalskatakombe påskemorgen med sten for døren.
Aftenudrykning ind blandt tapeters udrugede blomsterbrusk og affolkede skjorter Frelsens Hær med taktiske trappestiger hatteæsker trænger frem i alle gråspurveretninger lukker hænder op fjerner indlæg af armhulerne luger blandt neglerødder tager gafler ud af ansigterne bringer for dagen det sidste kanarievanvid bemaler med læbestifter de vaskede døde.
Og Gud klistrer i køkkener hænger spyt i dørkarme opslår sine korslagte naglekabinetter mætter brevkasserne med puder drejer fingre om i nedgroede badeværelseslåse stoler på sine opbrudte gasovne og oktobers videre rent statistiske forløb.
Og videre Frelsens Hærs koloniserede accelererende resterende kludeforstyrrelser gøgefornemmelser Naboer kaldt ud af planker til justering familier med én nyre og endnu andre ukendte medlemmers medlemmer til auktion forkølelsesinvaliderede krabbebugede lokale sammenbrud nedlagte enker Frelsens Hær pudser de skjulte kridhvide hunde beskærer briller tager klæbestrimler af potteblomster fjerner fingeraftryk fra lofters glaserede tuer En orgelgud trøster venter på Frelsens Hærs oplagringsplads.
Men senere bagefter hvem svøber i papir tager ud af tønder og skabe sække der intet husker hvem lægger ind på trappeopgange en nøgenhed kun iført salt hvilken flueomsorg hvem hjælper efter sæsonen når Frelsens Hær er draget sydpå for vinteren.
*
Til min fader
Et helt hospital til det og intet håb på parkeringspladsen operationen begynder på trapperne man lægger bevidstheden i garderoben og rækker ud efter en fremmed luftart (snoren i væggen) Helt fremme står stolen til blinkerøjet.
De har fundet en dødelig naturlov inde i dit hoved og en stump af en kam i din mund Hver dag åbner de grinende din seng lægger benene ved siden af dig og tøjstykker du nægter at være sammen med For enden af lommelampen har de arrangeret en sammenstyrtet finger og klumpen af en pupil.
De har anbragt en lam ved din side en lam med en sprængt galoche i hjernen og en sved der ikke kan komme af stedet Jeg fører en finger op til din næse og skægget forlader det synkende ansigt I fodenden sidder en måge og våger over din negl.
På hovedpudens lærred kører en revu forbi hvor er jeg i filmen jeg griber om mit eget fødselsgrin igen er jeg en rejsende i din lejlighed en repræsentant inden døre for skrig og madrester udsending fra de søvnløses folkeregister et stykke påfyldt hud der æder af møblerne, ved højlys dag en småmand der forgæves leder efter din hånd i skufferne denne hånd i tide rejst væk på en lastbil.
Kun din fjernskrivertunge afstedkommer nu opråbene: at der ligger en svensker under sengen og at der også er plads til overlægen i fodenden At persillen ikke kan være i natbordet for papillotterne at der til stadighed er kortslutning i radiatorerne at amerikanerne har købt hospitalet og gebisserne først vender hjem langt hen på morgenstunden.
Og jeg indser instruksen ser at månen er overvægtig og at man ved siden af bruger en harmonika som iltapparat Med en varmedunk bundet fast på ryggen springer jeg bort, trækker en døende kridtstreg efter mig hen af de blissede gange afskediger mine sko på stående fod og mens man flager med karklude stiger jeg som en ny Kong Nonsens ned ad de røde gelændre med affald i knaphullet, trænger mig frem mod udgangen med kroppens refuservand, mod porten hvor man tapper lyd af ambulancen, fortsætter langs træerne med det grønne vasketøj og ud med min gallaoverlæbe i byens spilledåse.
- Jess Ørnsbo. mvh Simon P.s.: musisk inspiration: Eliane Elias’ Made in Brazil..
|
|
|
|