1
registreret Arne Thomsen
95
gæster og
1398
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
Bredgade, mit lille Rusland
Bredgade, mit lille Rusland, dine gyldne løg og Café Petersborg, kælderbeværtningen ved Esplanaden, mit ydmyge vinterpalads, hvor det eneste jeg savner er de små tørrede fisk med de store, salte og forbavsede øjne, bedste tilbehør til porteren, uudgrundelig som Neva, når foråret brækker isen og fylder den stivnede flodære med livgivende mudder, sorte lastpramme og grønne, vemodige håb.
Bredgade, burgøjsergade, udklækningsanstalt for aktiesvindel og anden kapitalistisk humbug, rotterede for vinkelskrivere, lovlakajer og fisefornemme fiduser, befængt med billarm og stinkende os! Når jeg vælger dig til mit røde hjertes gade skyldes det alene min længsel efter Rusland og dine holdepunkter for min længsel:
De gyldne løg og Petersborg, mit vinterpalads, min Eremitage på hvis trappe jeg mødet det første forårs smeldende lys, Pushkins klarhed i et glimt, og hører Ivan Petróvic Belkins listige stemme bag mig, svøbt i sin vante lugt af kartoffelsuppe, syrnet fløde og tørret hestekød fortælle den sidste nye vits og ligkistesnedkeren i Nikitskajagaden.
*
Fuglekraniet
Som det ligger på stien i stumper og stykker, ligner kraniet flager af gråt salt. Kun næbbet er helt, men sangen, du hører, kommer et andet sted fra.
- Eske K. Mathiesen.
mvh Simon
|
|
|
|