0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Mellemrummet
|
P.s.:
I noget der ligner en efterårsnat, men som bare er sensommerens dufte, under en oprydning med snorketræer ude som inde, faldt jeg over George Eliot's Middle March - den største bassedreng af en historie jeg ka' mindes, men vistnok også én af de bedste! Virginia Woolf er citeret på bagsiden for at ha' sagt: "En af de få engelske romaner, der er skrevet for voksne mennesker". Det ved jeg nu ikke, men her lidt poesi fra Middle March:
Ak ve, hvor kan min kærlighed dog nære sig på sparsom føde, et strejf, et blik, som ingen ved, en skygge i det tomme øde:
En drøm om åndedrag her ganske nær, er indre ekko af en klang, en kvinde, som kan ha' mig kær, de steder, hvor jeg har min gang.
En frygt, som ikke mer kan støde, en synd, der lod sig ikke måle - ak ve, hvor er der sparsom føde, min kærlighed må tåle.
*
Det er dén slags fortællinger man bare må ha' læst op, lidt som Dickens, bare ligge dér og flyde med strømmen med det ene øre mod puden, og dér sku' være garanti for at historien ikke slutter lige med det samme - det er altid så trist når gode historier når deres ende, den ende man så ofte slet ikke ka' holde ud. Jeg tror sgu' den findes som lydbog, og én af de fortællere der i hvert fald burde ha' læst den op, vil jeg mene må være Karsten Pharao - er historien lidt for lang, ka' man jo nyde hans oplæsning af Dostojevskijs Forbrydelse og straf, som en anden af de bedste historier..;)
mvh Simon
|
|
|
|