0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.:
Mens skyerne er i skole hos store vinde, og man liggende i flydestolen nyder dens leg over solhed hud, og sikke tiltrængt, her endnu et af Ivan Malinowskis sjove billeder:
Når du kigger i bakspejlet og skifter vejbane lægger du dit liv i hænderne på et billede. Et andet billede, som viser dig et åbent vindu som viser dig et landskab som viser dig et billede af sig selv, dækker måske over en implosion som forvandler både billeder og vindu og landskab og dig til et sort hul, ikke nu eller nu, men nu! Men ved aldrig. Nærmer man sig med stadig voksende fart et bjerg forfra, ser man det efterhånden bagfra. Magritte ryster for det ukendte og for ikke at se dit ansigt for brat maler han dig med sneglens hastværk fra nakken, luskebuks, mens alverdens bedste spejle vender ryggen ryggen og hjernen lynsnart drejer de omvendte billeder øjet leverer. Ville vi ellers gå på hænder? Nej, på benene, bare omvendt. Begrebet om dørgrebet mister grebet om det, kanonskuddet slukker lunten og forsvinder hvæsende i en tændstikæske i lommen. Hvad vejer tungest: et kilo sten, et kilo sky, et kilo hav? Man ved aldrig, det afhænger af så meget, luftens lokale vægt, farten, humøret og skildringens kvalitet. Linsen kritiserer billedet ved at vende eller afvise det, skulle den sluge det råt? Ikke tale om, det ville jo være døden, både for linse og billede! Så hellere slynge det lige i øjet på afsenderen, men hvem er det? Man ved aldrig. Skygger kan ikke kastes af ingenting, hvorfor kan Intet så kaste så kraftige skygger, billederne? Gud skabte jorden, Satan lagde farver på og forrykte Magritte forrykker det hele. Jeg lægger ikke mit liv i hænderne på sansernes skilderier, siger han. Jeg laver modbilleder, genopretter verdens uorden.
mvh Simon
|
|
|
|