1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
Endelig har jeg fået fundet kniven frem og har sprættet bogen op med Borums Samtale med Ole Sarvig ... så nu er jeg klar til at lytte med som en flue på væggen i stuen hos de to :))
Men her allerførst lidt fra Inger Christensens den (H)vide verden ønsker at se sig selv. Bogen som jeg næsten ikke nænner at bladre i, fordi mine sommerhedesvedende hænder og havebordet meget hurtigt sætter sine aftryk. Det er bogen, som jeg nyder i bittesmå mundfulde og næsten som en anden slags The White Album :))
Det danske sprog taler for sig selv
Jeg taler som alle slags skyer jeg taler som alle slags regn jeg strømmer af sted gennem byer jeg plasker fra egn til egn
Jeg taler som pludrende vande jeg taler som vind og vejr jeg taler som røg af brande jeg taler som alle og enhver
Jeg mumler fra gade til gade står stille som huse der gror Jeg falder som rene blade jeg falder som rene ord
Jeg synger i munden på alle der holder mit øre på klem Jeg giver mit ord til alle der lykkeligt elsker mig frem
Søvn
Gående på taget svingende mellem to lygter i grøn luft gående på taget gennem luft som knitrer gennem lag efter lag af negativbilleder lag efter lag af glemte tiders raderinger fine som intet i grøn luft grove som mørt stof ved din indtræden svimlende himmelfotos luftige som græs træd ind i al fremtid er der intet som græs
Position
Går i et land med udsigt til regn. Det forvitrende lys forsøger at fastslå min sjæls position, men intet pålideligt udfald. Alligevel: går i et land ser skyer som offentlige skarnkasser ordne forgæves forskubbede låg, lag efter lag af mere tilgængeligt næsten tiltusket forfald. Men dybere højere (dette afhængigt af min sjæls position som er over eller under sky eller skarnkasse) svulmer et mærket stof, stiger noget jeg blankt kalder drøm, forvandler skarn og forfald og skyer og kører det ind i og ud af sig selv: af sted! Og pludselig krænger min sjæl med nyvasket skarn - går i land under regn
position nåde.
Kilden
Fuldendt som en tavs forklaring skød en lilje frem i skoven, favned sin krones folder månens gule lys fra oven.
Blændet af dens sarte stråler flyver aften efter aften mørkets blå ligustersværmer hen at drikke lilliesaften.
Sagte som en tempelsanger nynner kilder, mens de mættes, som en klar og evig rislen, hvori mørket aldrig tættes.
Sommervarme hilsner RoseMarie
|
|
|
|