1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
En god stærk kop morgenkaffe, så de resterende scener i avisen over en røg, bare sidde under grå maver bærende på mindet om gårsdagens regn, hvor hele genpoolen strålede af lykke; selv vippemåse på stranden må have mærket længslen efter at krybe i gummistøvlerne, bare stampe rundt i vandpytterne, som glade børn. Marker og enge har haft det ligeledes, et væld af leende grønkorn med buttede våde kinder, bare tørstige, som de gamle og nye øjne efter fodboldkampen i solen. Man er salig med regnen og vinden i ansigtet, sukker ikke efter heden lige med det samme:
Alligevel ankomsten - en hjemrejse i syv etaper
En blank pels før foråret kommer
Min far kom hjem og sagde at Thy Måske var et andet ord For himmel i hans erindring
'Jeg vil bo på Fur i vinter blive i huset i dage ad gangen Lytte til vinden og sneen og soveså længe jeg kan
Jeg vil leve af vand og beskøjter Jeg vil frygte for skørbug Og drømme om frugt Blive vild efter ost Som Ben Gunn
Jeg vil holde mig til ilden Og måske få en blank pels Før foråret kommer
Du må forstå min dreng At det er rejsen Ikke ankomsten Som har betydning.'
*
Derfor er markerne aldrg de samme
Summen af farver er landskabets lære. På forskellige tider, i vekslende lys, spiller marker og skyer, til ære for vinden, en fuld kromatisk kammermusik. Døgnet består af changerende flader. Først grå og blå, så rødmende gyldne, endelig syngende, solgule felter, der gjalder mod hvidheden inde i knejsende søjler af lys. Mønstret er ens alle dage, men ingen dage er fuldkommen ens. Derfor er markerne aldrig de samme, skønt kornet møder vinden med den samme føjlighed. For dét må jeg komme hver dag og se dem. Landskabets åbenhed venter mig evigt, om jeg så bliver væk i 2000 år.
- Bo Green Jensen.
*
Augustudsigt
Lidt længere hen på sommeren er der en smal grusvej der går om bag hospitalet hvor den synes at ende i en affaldsbunke som ved nærmere eftersyn fortsætter ud i landskabet. Der ligger et mørkerødt hus på en bakketop lukket inde i sig selv som en bankbox hvorover cumulusskyerne bygger deres hvælv. Hospitalets mure er gule som morgenurin. Det er eftermiddag. Den forestående aften ligger år tilbage.
*
Indlysende er der ikke her tale om en politiker, men om et ærligt menneske der i regnen tager skylden på sig, som en engelsk regnfrakke der jubler mellem bygerne:
Regnen
Det regner. Og fordi det regner har det aldrig gjort andet end at regne. Det er virkeligheden intet andet end regn og alle drømme handler om, at det regner.
Og det er ikke mindst min skyld at det regner. Det er min skyld fordi det er min skyld, at jeg er blevet født.
Jeg er blevet født, fordi jeg har løjet om selve regnen: "Pludselig bryder solen frem og tænder en hvid gavl." har jeg engang sagt.
Det er løgn.
Derfor er jeg blevet født fordi det regner.
Sådan er det.
Har i så forstået hvordan jeg har det i regnvejr?
- Henrik Nordbrandt.
mvh Simon
|
|
|
|