0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Morn’ RM..
Lyden af vandet nærmer sig, men en nisse har længe jublet i min, når jeg så Malinovskis sorte maver under kronens suk med kaffen på hæld, man næsten mærker træets tørst, selv agurkerne hænger med hovederne og minder nu mere om franske kartofler. Snart vil Thors hammer dundre så jorden skælver, træerne strække armene over den forunderlige lyd af vandets piblen, mens hvide streger skærer i himlen så bevingede holder vejret og deres unger trykker sig, men uglen vil parat skutte sig og slå ned på skovbundens flygtende, derefter hurtigt glide tilbage i sin hule. Man skulle være ugle, alene dens årvågne blik på verden under sig når den strækker de lange vinger ud for at se lidt på sagen. Pc-børns øjne minder egentlig lidt om uglens, med tiden vil evolutionen dog give dem et mere rektangulært præg, men stadig stirrende, som den beundrende VU’er der æder sit idol, eller korsedderkoppen foran sit husalter under fodboldkampen. At være ugle, er friheden til at nyde ethvert indfald med stoisk ro og lukke dagens uro ude – et liv så væsensforskellig fra det på pinden, tomt stirrende på Poul Thomsen der fodrer altid sultne Balder med godbidder, mens vovses øjne ligner kiks der misundeligt stirrer på uglens vinger…. Den flyvske tanke er vidt forskellig fra tanken om at flyve, der altid har lukket drømme ind i øjne. Alene elegancen ved frit at svæve på luftstrømme henover trætoppe og søer, slå sig ned hvor og når som helst trætheden indfinder sig, er en drøm med perspektiver. Men tanken er flyvsk som en undervisningsmedisters! Evolutionen vil hurtigere sørge for rektangulære øjne end for fjervækst, desværre for de stakkels skolebørn, der nu allerede fra nulte klasse, vil drømme om flugten fra medisterens frygteligt stirrende blik.
Det skal blive godt med regn i ansigtet, og lyden når den roligt falder på træers blade, mens blikket vandrer rundt på himlen:
. Skyernes skole
Jeg iagttar skyerne deres blændende rande og sorte maver med springende skybrud hvor sækkene brister. Hvad driver dem over stok og sten? En lille sky skjuler pludselig et stort bjerg en stor forsvinder som en lille prik i horisonten. Hvad får dampene til at stige? Regnen til at falde? Vandbærere! Er jeres veje uransagelige? Lader I ikke altid hånt om bjergbondens håb og bønner? Elevatorer! Favoriserer I ikke de øverste etager og deres statistik? Jeg taler ikke om politik jeg taler om katastrofer: i dag længes frøet fordi det tørster i morgen drukner det! Stumme skyer får svæveflyets barduner og skyskraberens TV- antenner til at synge andre er svangre med sorte brag og hvide klinger og slår jorden med stumhed. Jeg iagttar skyerne for at forstå verden. Om vinteren en blytung dyne over landet om sommeren materiale til termikkernes tårne. Jeg læser om tryk temperaturer og luftstrømme jeg fotograferer skyerne: hvaler svampe lamper bjerge. Til højre en mørk mur af vandmasser til venstre en enlig aftensky over ørkenen – hvad er meningen? En lille rød fjer river sig løs af en vild dans med usynlige vinde og svulmer majestætisk ind i intet. Var dens rasende rytme flugt eller oprør? Dens sjældne farve varsel eller minde?
Jeg iagttar skyerne. Den eneste kilde til kundskab om kræfter er studiet af former og formernes bevægelser.
- Ivan Malinovski.
mvh Simon
|
|
|
|