1
registreret Arne Thomsen
95
gæster og
1398
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej i natten, RM..
…du forårsglade sneglebetvinger! Ja, nu nærmer det sig med maoskridt, solen blinker her i viftende egernhaler, mens de tramper rundt i forladte boer. Og der er allerede morgensang, langt bedre end noget vækkeur. Her lidt til poesikisten, den vist ikke før har set:
∑yμτ
Jeg har svært ved at forestille mig et begreb som lykke men hvis jeg skulle forestille mig det kunne jeg udmærket se mig selv i rollen som svampefisker bådebygger, lods eller bare drukkenboldt i havnen på Simi. Hvis du engang skulle gå fra borde der vil du utvivlsomt forstå hvad jeg mener: Bemærk først og fremmest de stejle klipper som omgiver havnen og betinger byens opbygning og arkitektur hvordan de tvinger gaderne til at forvandle sig til stier eller trapper, og hvordan de fylder husene med forskudte rum, hemmelige passager og utilgængelige balkoner hvor kattene soler sig. Hærget af vejret med dens sparsomme vegetation af timian og tidsler og med dens skingre insektlyde dagen igennem synes den porøse sten så at sige afskåret af det blanke vandspejl fra sine undersøiske rødder: Solsystemet af gange, som vandet sydende prøver at finde sig selv i udhulende klippen, de store gallerier hvis lys betinger fiskenes reflekser og algernes intelligens såvel som de sunkne skibe er normalt usynlige skjult under vandoverfladen med dens nøjagtige gengivelse af byen fra bådene på vandet til møllerne på bjærget. Kun på visse tider af døgnet og i visse belysninger, som nu er det muligt at se de to landskaber på samme tid, det undersøiske gennem spejlbilledet af det oversøiske og det er dette billede som giver det bedste billede af Simi, som jeg ser det. Så hvorfor skulle jeg ikke gøre mig selv til en del af dette billede, halvfuld og med min halvfulde vinflaske på anløbsbroen. For hvilket billede kunne være mere attråværdigt at se sig selv gengivet på end dette. Hvilken baggrund kunne egne sig bedre som baggrund for en rask kærlighedsaffære eller et melodrama. Husenes indbyrdes, forskudte placering de skjulte haver som blander havluften med duften af basilicum og tørrede blæksprutter, for slet ikke at nævne de pludselige udsyn mod blå bjærge, hvor der mangler en dør eller hvor en trappe er styrtet sammen har næsten gjort det for let for de elskende. Hvor svært at forestille sig selv den største elskov ende dramatisk her. Dante ville have oplevet Beatrice til fordel for en rig, forholdsvis pæn enke hvis han havde været på Simi. Og hvad Napoleon angår føler jeg mig sikker på at han på Simi næppe ville have drevet det til mere end gemen sørøver eller bolværksmatros. Jeg kan heller ikke se hvordan et klassesamfund som det europæiske skulle kunne opstå her for enhvers forhold til sin nabo er forskudt og uberegneligt, betinget af klippens hårdhed og af jordskælv. Og jeg tror faktisk Marx ville have grinet af sine egne værker, hvis han havde læst dem på Simi. Måske er det derfor tjeneren ikke gider reagere, men lader mig i stikken med min tomme flaske for fuld til at tænke en tanke til ende og for ædru til at opgive den. Skulle jeg, som Perikles smugleren foreslog, tage part i hans båd og opgive det her skriveri og de her popitiske spekulationer som jeg hverken tror eller tjener på eller skulle jeg simpelthen gå videre til den næste taverna? Hvorfor ikke drikke sig ihjel her svævende mellem en tilværelse det er for sent at leve og en tilværelse der er uacceptabel mellem byen på klipperne og dens spejlbillede i vandet for at udtrykke det lidt mere direkte. Se nu, hvordan citrontræernes skygger over havnens vand breder sig over vandspejlet som en syre der får det undersøiske landskab til at træde tydeligere frem mat skinnende og sløret i omridsene klippeformationer, der suger lyset til sig dybt nede i mørket som nøgne lemmer på en renaissancemaleri kæmpemæssige ankre, begravet i stendynger og forvredne jernarmeringer og kæder som synes at antyde eksistensen af foruroligende store, sporløst forsvundne, navnløse skibe. Måske er det sådanne scener vi oplever i de drømme som altid piner os ved altid at undvige os når vi forsøger at huske dem genoplevelser af syner set før fødslen og forudanelser om oplevelser efter døden. Og måske er det fordi landskabet her sætter os istand til at opleve os selv både som ufødte og som døde det fascinerer os. For vi kan svømme ind i disse klippehuler og betragte os selv som fostre eller lig i disse grotter og disse hemmelige, klukkende gallerier hvorfra den blå farve som forvandler de hvide mure om aftenen, og intensiverer gårdhavernes rosenduft den blå farve, vi kalder mystisk stiger op gennem de dødes fingre for at beherske os. Vi kan dykke ned mellem disse skibe vi kan samle disse knogler op fra deres sprængte, rustne jernkister med en følelse som om de var vore egne som om vi havde mistet dem for længe siden, før vi blev født og vi kan betragte vore vægtløse lemmer ned i disse skumrende, undersøiske kløfter, fulde af undren: – Vil vi nogensinde atter kunne hæve os op gennem vandspejlet, gennem billedet af byen i det hvide sollys? Vil vi i det hele taget komme til syne igen i et landskab som det vi forlod, et landskab hvis distancer leder os længere og længere ind i os selv efterhånden som vi overskrider dem, og hvor vore liv bliver konkrete som de stejle klipper der betinger dem? – Jeg har svært ved at forestille mig et begreb som lykke men når jeg nu og da stiller mig selv et spørgsmål af den slags, er det i et landskab som dette jeg accepterer at svaret ikke eksisterer. Og jeg ser mig om. Og jeg er lykkelig over at vide jeg er her.
- Henrik Nordbrandt.
mvh & god søndag.. Simon
|
|
|
|