1
registreret
(1 usynlig),
64
gæster og
936
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Fra En kavaler i Spanien:
Forfald
Jeg gik i en by, som var øde, og talte for højt med mig selv. Mit ekko sprang op for at møde en tomhed i portenes hvælv.
I byen hang palmernes blade og vifted som pjaltet tapet, og øde lå gyde og gade, de tommeste rum, jeg har set.
Det dryssed fra hul og fra fure, det dryssed fra hal og fra stald, det dryssed fra mauriske mure og myldred med sagte forfald.
Jeg mumled i drømmende klager og talte for højt med mig selv, og ordene dryssed som flager i portenes kalkede hvælv.
Jeg gik i en by og var ene, i gyde, i hal og i stald, og talte blandt smuldrende stene, og ordene var mit forfald.
*
Klokken
Som en klokke mellem krykker hang en betler uden ben, svang en betler langsomt kroppen for at minde om sit mén. Krøbling-malmen maned mørket ind i gadens åbne dag, og fra usseldommens klokke lød et lydløst bedeslag.
Grinet om hans gamle læber var en sammensunken bøn, og det krummed sig i rynker under smertens stumme støn. – Nej, det var en hån mod ynken, og et kræmmersmil lå bag, når han kaldte ynken til sig med et lydløst bedeslag.
Fra en klokke uden knebel ånded slaget uden klang. Rædslen svared i mit hjerte med en svingning og en sang. Og medlidenheden kimed, kimed som med tunge tag for at møde denne måben af en klokkes bedeslag.
Alt for let mit hjerte kimer, låner lyden ud til alt. Derfor vugged betlerkroppen med en tone i hver pjalt, vugged, vugged, dyb og dunkel, dyb og dunkel, brag på brag. Der var klang af tunge malme i mit hjertes bedeslag.
- Tom Kristensen.
mvh Simon
|
|
|
|