0
registrerede
31
gæster og
1527
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
Festina lente
Den som omsider når fram til et høgt og lenge etterlengtet mål, han vet dette: Det var dine feilsteg som brakte deg hit. Ad mørke omveger, over snublesteiner og myr og morass, hastet du langsomt gjennom låglendet mot høgdene med solrand over.
Små varder av ord
Jeg har lest at eskimoene i det nordlige Alaska ofte stablet opp steiner på de høgeste punktene i landskapet for å gi en illusjon av liv i et ellers øde synsleite. Anukok kalte de disse støttene av stein som på avstand tok seg ut som menneskeskikkelser.
Jeg forstår så innerlig godt disse vandrerne fra det store isødet. Jeg har selv på den lange sledeferden over livets frosne tundra bygd opp mang en anukok, lagt opp små varder av svarte ord for å bryte ensomheten og vise andre vandringsmenn at jeg har levd.
Høstnatta
Høstnatta kommer laddende stille på husulesten, med skrik fra en enslig gjertrudsfugl stukket som blanke bundingstikker inn i den ullgrå skumringen. Ho har så mange gjøremål, natta: ho skal skáre veken på stjernene og folde vinden sammen og strø dogg i graset og hviske trøstens kone-ord til sorga i menneskenes syke hjerter før ho setter seg til å strikke stillhet med sine årete gamle hender.
Hans Børli
Mange hilsner RoseMarie
|
|
|
|