0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
Naturens poesi, havet, skoven, lyset og himlen ... årstiderne. Jo, der er mange poeter og andre skribenter og kunstnere, der har ladet sig inspirere af naturen og årets gang. Skovens digter blev han kaldt. Skoven hvor han arbejdede, så og sansede og fik sin inspiration til poesiens gaver.
- Hold sinnet ditt mjukt, sier en stemme i vinden. - La det ikke stivne av år og alder. Smør det med dagenes gule soltalg, dynk det med dogg fra en blomsterkalk, garv det i motgangs bitre saltlake. Hold sinnet ditt várt og villig som greina i brisen: en hvileplass for fugler med vingen av blå himmelluft.
Men drøm din drøm Det er det eneste som kan verge dine øyne mot altfor nakne syner: Drømmen er blømmende lyng som skjuler dødens helleristninger på grunnfjellet i ditt sinn.
Jeg sitter her i en kirke av skogduft og dogg en dag. Linnea ringer til messe med lydløse klokkeslag. Og presten har intet ansikt og prekenen har ingen ord. Det hellige sakramente er angen av vårlig jord. En løvsanger kvitrer ved redet, en bille bestiger et strå. Og dypt i den signede stillhet hører jeg livshjertet slå. Det finnes en tillit i verden, et lys over store og små
Havet og skogen er søsken. De taler langveis sammen på vindspråket. Den ene blond av brenningers hvite skumbrem, den andre mørk av rotvokste vingeslag. Havet og skogen er søster og bror. Og selv er jeg av samme higende ætt. Jeg anerkjenner ingen grenser, selv ikke dødens. Jeg har sloppet mitt hjerte på beite på solnedgangens røde enger og slått opp min lengsels sandslitte beduin-telt bortenfor synsranda, der lendet haller vestover mot evigheten.
Den som har lengselen i seg er aldri fattig. Lengselen kan legge en blå kongekappe selv over tiggerens magre skuldrer.
Hans Børli
Naturen er på én gang både ny og gentagelse på gentagelse. Naturen har hverken begyndelse eller ende, den bevæger sig ikke på en linje. Naturen bevæger sig som en ubrudt cirkel ... og jeg kan godt li' cirkler, cirkelbevægelser, rytme og gentagelser ... :)) Bl.a. derfor kan man ikke tale om nuet. Fordi vi som mennesker oplever i sanser og tanker, vil vi altid være både i fortiden med vores erfaringer og i fremtiden med genkendelsen eller nysgerrigheden. Så længe vi kan tænke, vil vi altid være mest i fremtiden. Naturen, poesien og lyrikken eksisterer og opleves ved det næste skridt, næste vers, næste tone ...
Go' weekend :)) RoseMarie
|
|
|
|