1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1470
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RM..
Sådan en solrig formiddag sku’ man næsten ha’ siddet i bussen med et birketræ om ørerne på vej til Århus, det ville også ha’ været helt i overensstemmelse med den yngre og noget elskværdigere hr. Andersens busture. Træet var for øvrigt også blevet til skov før man nåede Århus i hestevogn på den gamles tid, desuden kan jeg meget bedre lide Bennys solrige sind, når han ikke går solsort – det ligner sgu’ et forår:
Det elskværdige skelet
Huset støtter sig til en valmue. Hvide breve holder postkassen på plads. Meget liv spildes med at gå i en stor bue uden om døden eller med forsøg på at få fugle til at flyve baglæns. Du må elske og takke dit skelet der så trofast forhindrer dig i at falde fuldstændig sammen.
*
Lys nat
Hvor meget fuglen end fryser varmer den luft en smule op. Skjorten bevæger sig på snoren kan klare sig uden krop: Den lykkelige skjorte uden mand. Der var engang to sokker som elskede hinanden men sad fast på hver sin fod. Glæden er lille men vågen knækkende frø og nattergal. Mellem to arme savnes en varme at dele nattergale med. Ja, der er liv på denne klode.
*
Hjemme
En kløvet, solfyldt tomat med salt, persille og hakket løg midt i vinteren – Ah! Uhm! Så må det alligevel være den rigtige klode jeg havnede på!
*
Æg vulkaner og banjospil
Purløg på spejæg Ingen hoste Hundrede blomster blomstrer Biler kører af og til langsomt Der er endnu folk der spiller banjo Tine Schmedes ammer sit barn på Rådhuset Ordet „Fugl” er ikke helt forældet En vits kommer sjældent alene Der er en sammenhæng mellem sved og skyer mellem æg og vulkaner Den dag vil komme da alle jordens vulkaner kræver deres lava tilbage da alle jordens æg holder blommen tilbage men stadig er noget muligt: purløg på spejlæg håb om banjospil.
*
Små mennesker store afstande
Her går vi ved siden af hinanden. Imellem er der tolvtusind mil. For stædige til at skyde den lille genvej på godt og vel et smil.
*
Ikke til at komme over
Hvo intet vover intet holder: Jeg loved dig en æblegård. Du fik et pæretræ.
Og der er ingen pærer på. Hvor kan man plukke æbler hvor ingen pærer gror …
Nu er det vinter. Stive stjerner omringer os. Min hånd er underlig flad.
Jeg ville ha skrevet noget andet. Men hvordan jeg end vender og drejer min hånd blir ordene stadig de samme: Jeg loved dig en æblegård. Du fik et pæretræ …
*
Birken i bussen
Et birketræ med luft omkring men hvor? Et birketræ med birkeløv og birkebark med revner.
Jeg sidder i en skoldhed bus og trænger kleptomanisk til et birketræ med luft omkring.
Der lugter brændt i bussen. En hørm af sveden olie. En dame spør chaufføren: „Kan det ske vi eksploderer?”
Han svarer med en latter: „I så fald sker det bare det: Vi ser et lysglimt og så er der ikke mere!”
Vi smiler alle lettet. Chaufføren starter bussen. Vi eksploderer ikke så jeg kan stadig længes mod et birketræ med luft omkring og mindst et smil pr. jammerdal og sang som hjertet rører.
*
Den lille overtro
Det ringer for mit øre. Nogen tænker på mig nu. Er det mon min mor der i dette nu serverer frokost for patienter på Gentofte amtsygehus eller en fritidspædagog der nu er ved at læse et af mine bedre digte? Måske en dame der sætter mig højt – jeg aner lysende øjne – Nej snarere hr. Hyldegaard fra kommunen opkrævningsafdeling – jeg glemmer det ikke, hr. Hyldegaard jeg skal nok betale min restskat. Eller er det min elskede datter som snart gør mig til bedstefar … det kan også være den unge poet fra Lyngby hvis digte jeg jo har lovet at læse og sige noget om. I hvert fald ikke Harold Wilson, ej heller Ella Fitzgerald … Det ringer ikke mere. Ingen tænker på mig nu og jeg går helt i stå.
- Benny Andersen.
mvh Simon
|
|
|
|