0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Til dig her i aftenskumringen, Simon
Lige på netop denne dag vandrede jeg med morgenlyset i bjørnens fodspor, som nærmest vil følge prins Henrik på vej med et tak for livet.
Lykkestrejf
Røde Skyer mod den nøgne Himmel, Røg af den gale Aftenbrand. Mit Hjærte: en Fugl, som tumler sig svimmel og slig ind i sit Fødeland.
Nu
Nu, under disse rentblæste Forårshimle med Dybder, som vækker en isnende Fromhed, nu, da dén Følelse længst er gravlagt under en kølig Sol, en ustoflig Dagmaane -
saa lad mig aldrig møde dens Genfærd ved natlige Vejkryds, når det med glemsom Fryd går derhen, hvor ingen mer venter, og maa min Følelse, Guddom, svare nøjagtig til Hjærtets Plads og mit Legemes Linjer.
Præludium
Hvor er der en Indgang - skinnende Stene er Laase og Slaaer for dette Landskab, alle dets lukkede Skatkamre - en mægtig Maskinduren føles, naar Havet er tomt, for lav til at blive til Lyd, blot et Vindtryk i Øret, en Smærte i Trommehinderne, ja -: Men et Himmelrums-landskab, en Smeltedigel, Paradis for Mineraler -
I denne sørgmodige Purpurslette i Solnedgangsstunden synker min Sjæl som en Kilde i Ørknen, forsvinder sporløst i Sandet, men hvisker, imens den synker:
Eneste Renhed, hvor Kaos paany og paany sletter alt levendes Spor, Ternens paa Stranden og Myrens i Klitgryden, Skarnbassens, Hugormens Mønster og Hjelmens Cirkel - Vinden fører dens spidse Straa rundt og rundt som en Passer, der tegner det blivende: Himlens Figurer - og slutter den evige Kreds med fygende Sand -
Thorkild Bjørnvig
https://vimeo.com/31895885
Fra den blå skumringstime på en nærved-og-næsten-forårsdag RoseMarie
|
|
|
|