0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Aften RM..
Ja han må ha’ rystet af latter, mens Gitte langsomt groede opover kanten på den gamle IBM, men i realiteten er hun jo nu hele landets lune attitude, ingen relativitet dér, og så afgjort én smilerynker gerne ser på natbordet, tilmed er hun jo i godt selskab – det ville ham med den næsten unødvendige pegefinger sikkert ha’ syntes godt om. Det ér selvfølgelig nummer ét at høre ham selv læse op, ellers ka’ man jo læse dem med hans stemme..;)
Selv ruller jeg mig ret fornøjet i 20’er og 30’ernes Sydfrankrig – er med Selina Hastings på besøg i Villa Mauresque, i noget hun kaldte ”Maughams hemmelige liv” – og ak for en snagen! hvad han bestemt ikke ville ha’ brudt sig særligt om, denne vidt berejste mand med de vidunderlige fortællinger; så det ender jo nok med Se & Hør på natbordet. Som du ser, har jeg m.a.o. ikke din gode smag, hvilket jeg her før pudetid ska’ forsøge at rette lidt op på:
Some can gaze and not be sick, But I could never learn the trick. There’s this to say for blood and breath, They give a man a taste for death.
*
Dette har Maugham sikkert syntes om:
Oh were he and I together, Shipmates on the fleeted main, Sailing through the summer weather To the spoil of France or Spain.
Oh were he and I together, Locking hands and taking leave, Low upon the trampled heather In the battle lost at eve.
Now are he and I asunder And asunder to remain; Kingdoms are for others’ plunder, And content for other slain.
*
‘I am old and day is ending And the wildering night comes on; Up the Mysian entry wending, Lydians, Lydians, what is yon?’
Hounds behind their master whining, Huntsmen pacing dumb beside, Oh his breast the boar-spear shining, Home they bear his father’s pride.
*
In the morning, in the morning, In the happy field of hay, Oh they looked at one another By the light of day.
In the blue and silver morning On the haycock as they lay, Oh they looked at one another And they looked away.
*
The sloe was lost in flower, The April elm was dim; That was the lover’s hour, The hour for lies and him.
If thorns are all the bower, If north winds freeze the fir, Why, ‘tis another’s hour, The hour for truth and her.
*
The fairies break their dances And leave the printed lawn, And up from India glances The silver sail of dawn.
The candles burn their sockets, The blinds let through the day, The young man feels his pockets And wonders what’s to pay.
- A. E. Housman, Collected Poems.
mvh & nat nat.. Simon P.s.: Apropos gode fortællinger, ligger på mit natbord Victor Hugos Klokkeren fra Notre Dame og venter, jeg læste den som barn og fik mareridt, en gentagelse sku’ ikke undre mig, men dét var da ellers lidt af en anbefaling, hvis der sku’ være en tom plads på dit eget. Den gode hr. Hugo har de på Martins Forlag 1957 anset for noget af en gulddreng, det smukke omslag taget i betragtning, i dag var han sikkert svøbt i billig karton i en paperback, og ka’ sikkert slet ikke hamle op med et bad i Karl Ove Knausgård og hustruens karakterneuroser…;)
|
|
|
|