0
registrerede
82
gæster og
1072
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Mojn’ RM..
Ja, det dér mojn’ lyder unægtelig noget kækt, som var man en varm kop kaffe på et sønnejysk bord. Snarere føler man sig efterhånden lidt som en ubåd, hvor kursen mod Venedig bestemt ville være en lunge. Du har forøvrigt ret, Sophus Claussen på Sukkenes Bro passer godt i billedet, ja får næsten én til slikke sig om næbbet og pakke køjesækken. Her lidt humor fra Heine – det ka' man nok få brug for, under paraplyen...suk!
Solen stod op ved Paderborn, uhyre treven og mødig. Men tænk, at belyse den dumme jord, – ved gud, jeg gjorde det nødig.
Hun farer bestandig fra øst til vest, så guldhåret flyver om panden; men får hun én halvdel af kloden belyst – er der buldrende sort på den anden.
Som Sisyphos med sin tunge sten, Danaiderne med deres tønde, må solen forgæves slide sig op og stadig forfra begynde!...
*
En anden sag: Morti Vizkis Fire raketter, fire prikker – monologer skrevet til en række skuespillere (1988):
De primtal er lykkelige som synker Synker
Sole i vand Suk
Sennep på en piges knæskaller Endeløs række synkende
Fra istapperne uden for bryggerset Et uendeligt nært synkende primtal
Sunket i sennep sole i vand Og kys
*
En dag vil du sætte mig op på dine skuldre Du vil ”ride” mig ud til havnefronten mens nogen hælder regn ud over os Ud til havnefronten hvor jeg vil elske dig Og du vil smelte sukkeret af mig Tilfreds med den labile på dine skuldre Tilfreds hver gang din tenor udspiler cementspalterne Lad mig kigge optoget. Udsigten bliver ikke bedre. Du vil udpege en strimmel måger men jeg vil ned Du skal lige til at udpege fugledyrene men jeg vil ned til dig Og nogen vil hælde regn ud over os men de vil allerede lang tid i forvejen Have fortalt mig om dig og om det sorte bælte Da vil du smelte sukkeret af mig Byen vil ligge derinde og være et glas vand Renslikket alt sukker våger jeg over din søvn Jeg vil stryge dit hår men du vil forvandles til en mågefjer på bænken Og jeg må gå hjem til mit arbejde med en tyvefjer i hånden Så folk kan sige: nu er han også begyndt at skrive med fjer
*
Iført svømmefødder og dykkerbriller, syntes et glimt af solen påtrængende! Men rigtig god dag under strålerne ;)
mvh Simon
|
|
|
|