1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.:
Tak for fine linjer RM, som fik mig til at tænke på en passus, her hvor natteregnen sænker en blid ro over et informationshysteri, hvor selv en isnende kulde mellem glødende albuer i et hav af borgmesterposter, må dampe af til himlens metronom. En vinter i Venedig, er lige hvad jeg ku’ tænke mig! I Bo Green Jensens digt Vinterverden findes en særlig stemning og rytme, hvor et billede slog mig: Sneblind vandrer i et ørkenland:
Vinterverden
her er alt stille, det er nat nu kun vinden udenfor hyler gennem gaderne og gør sneen hård trafiklys mekanisk blinker og blir ved imellem mørke huse i frostsprængt evighed
jeg sidder ved mit vindue i det her vinterhus og lytter til min ordmaskines terminalhalssus og hverken naboelskov eller naboskænderi forplanter sig i murene her indeni
her er et sted der lever i forstadens nat mit vindue er et øje i stenmuren sat min krop er det kamera jeg registrerer med og ingenting forsvinder mellem tid og sted
værtshuset har lukket og folk er snublet hjem de lufter ud derovre ogh døren står på klem jeg sender dem en tanke jeg er ikke med i dag mon branderterne falder på isens glatte lag
jeg kigger i arkiver og albums fra i går livet leves mest til låns I disse gyldne år men truslerne er tavse her er ingen bitterhed her er våbenhvile og liv og tid har fred
her er en plet som gløder i forstadens dis håb og angst forenes nu og sit på englevis at stederne skifter og menneskene med men ingenting forsvinder mellem tid og sted
jeg er mest en sneblind vandrer i det her ørkenland med triste vinterdage der smuldrer bort som sand imellem stive fingre hvis skælven kun har fred i flaskens kropbedøver hvor sindet synker ned
men ligenu og her har jeg en lille ild i mig den tøver og den blafrer men sir til mig at jeg en dag skal nå det lys som ligger åbent og parat efter nattens tunnel kommer sollys varmt og klart
her er en ild som lyser i forstadens gård varmekapsel spinder mod antarktis udenfor tiderne skifter og menneskene med men ingenting forsvinder mellem tid og sted
husene er bjerge nu med døde øjenglas samlebåndet venter imorgen med din plads bag glasset hviler hverdagsheltes trætte kroppe ud de sover nu og drømmer om foder, kæp og guld
i min mave er der mildhed i mine øjne kærlighed herfra min vinterverden går og her har jeg fred hvor gyldne fælder smækker og lænker vises frem med smil når tv tændes i stolte forstadshjem
her er en krop som lever i kastrups kuldermund og jeg er toogtyve her i skrivende stund mine støvler er for store, mine skjorter er for små men jeg har ingenting i ærmet og hjertet udenpå.
- Bo Green Jensen, Requiem & Messe, 1981.
Det ka’ godt være svært at jule sig op, uden sne på tippen i en vinterverdens dæmpede lyde, en pause nok mange trænger til. Evt. må man søge tilflugt i sneklædte landskaber, rejse på vinterferie i litteraturen, eller simpelthen drage nordover og hilse på elgene – havde jeg vinger, uh, sikke et sus..;) Vinterhilsner Simon
|
|
|
|