0
registrerede
143
gæster og
1441
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
P.s.: Til Pia Tafdrups fine indre, ja da ka’ mås jo med fordel gryde sig lidt i klitterne! – blot sagt, fordi det ér tiden, hvis altså, man vil svimle lidt på kanten til Uranos og Gajas brydekamp; i hvert fald nærmer dette sig Ole Wivels oplevelse, med digtet jeg formoder må ligge dig o.a. lidt på sinde…;)
Tidlige landskaber
I Barndommens haver, mærkeligt dybe, med trolddomsbuske og eventyrdiger hvor jeg mod aften kunne krybe ind i de ældste forjættede riger!
Her var min indgang til mytens verden! Skyerne fløj på englevis medens forneden dyrenes verden virkeliggjorde mit paradis.
Stille sad jeg, saligt alene, drømte mig bort mod den yderste rand, indtil under de bøjede grene solnedgangen stak alt i brand.
Da blev jeg ramt af en syndefaldsskygge! Duggen smagte, som gråd, af salt. Frysende flygtede jeg fra min lykke: navnløs at være eet med alt!
II Å, gyldne vemodspark, min ungdoms rene forventnings og fortryllelses symbol: det suser endnu højt i dine grene af sommerblæst og sen oktobersol!
Her gik jeg med min første sky veninde – hvor brændte uvant kølig hendes mund! Her så vi Mars og Venus frosthårdt skinne i efterårets dybe afskedsstund.
Men sommerhuset lå omkring min pande når tynde hefter lyste i min hånd: fortumlet steg min sjæl mod morgenlande, båret af Hölderlin og Shelley’s ånd!
Og tiden kom, da jeg med fjerne blikke mod himlen fulgte svalers flugt og skrig. Mit liv var digt og drøm – jeg vidste ikke at verden sprængtes af den store krig.
III Klitternes stikkende græs. Regn og jagende blæst. Over det jerngrå hav, skyernes sluse i vest. Skånselsløst som en dom dette fortabelsens øde, aldrig farvet af mildere drømmes morgenrøde. Vesterhav, hvor din hånd slår mine skuldre hårdt! Storm, lån mig din fjederham og før mig bort! Manddommens bitterhed bider i mit blod – sjælens savner sin grænse, tanken sit vigende mod. Skal jeg mon standse her, tåle i uvished truslen om undergang, jordens tordnende skred? Sænk da din vældige hvile, hav, i mine lemmer! Overdøv mine skrig, himmel, med rolige stemmer!
IV Tidlige landskabers morgenrøde, da barnet lo med en engels lykke, gennemgløder manddomsnætternes gru som et kosteligt gyldent smykke!
Intet mørke som ikke lyset sejrrigt leende overskrider! Ingen stormnat som ikke følges af stilhed og nye solopgangstider!
Dette ved jeg, hellige viden skænket mig i fortabelsens øde: mørket viger når verdensherskeren uformodet står op af døde!
- Ole Wivel.
mvh & go’ solskinsdag Simon
|
|
|
|