0
registrerede
80
gæster og
1290
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej RoseMarie.
Jeg må erkende, at det poetiske oftest ikke rigtig siger mig så meget - at jeg nok ikke er så begavet i så henseende - men der var alligevel noget her, der gav resonans i mig:
Å mit livs Filosofie! Du, hvis bryst har næret Kant! Du, som jeg engang skal die langt fra verdens fjas og tant! Skænk mig af din rige kilde tankens sødme, troens salt. Lad mig atter blive lille og omsider rumme alt! Det får mig til at tænke på disse ord om Kant:
Under den transcendentale dialektik forsøger Kant at finde frem til de tidspunkter, hvor vi bruger vores erkendelse på måder, vi ikke har ret til, altså hvor vi overskrider, hvad vores erkendelse er i stand til. Han kaldte disse transcendentale illusioner og mente, at de var en uundgåelig del af menneskesindet, da vi altid vil forsøge at overskride grænserne for vores egen erkendelse: En transcendental illusion kan ikke undgås, så lidt som man kan undgå, at havet synes at ligge højere oppe i midten end ved bredden på grund af, at vi ser havets midte ved hjælp af lysstråler, der ligger højere end de, der kommer fra bredden, eller, endnu bedre, så lidt som selv astronomen kan undgå, at månen ser større ud, når den stiger op, selvom han ikke lader sig bedrage af denne illusion. "overskride grænserne for vores egen erkendelse" og "atter blive lille" (uden at jeg dog på nogen måde vil forsøge at "gøre mig klog på" Immanuel Kant) 
M.v.h. Arne
|
|
|
|