1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej Simon
Mange gode bogfund finder jeg på hylderne i genbrugser, sidst var fangsten mere end fortræffelig og til en femmer stykket. Der er ikke mange digtsamlinger og lignende på hylderne, men de findes, selvom de er få og små. Ikke mange kunder skænker ikke de små smalle bøger en tanke, men de små og smalle står jo bare lige der på hylden og venter på et søgende blik og en gribende hånd. Ja, og så kan jeg da ikke andet end at gi' dem en hånd og finde ind til deres skatkiste med guldkorn, perler og stjernestøv ... :))
"Min ven Paul la Cour" af Karla Frederiksen (breve)
"Rejsen til Astrid" af Otto Gelsted
"Minotauros" af Erik Knudsen (og flere forskellige af hustruen Lise Sørensen, såmænd også)
"I Fiskens Tegn & Jævndøgns Elegier" af Ole Wivel
... og Ole Wivel lægger ud
Henimod solnedgang naar svalerne skriger skinner glaskuplen under det fjendtlige loft. Det er den magiske time. Skyggerne viger.
Aa kom, naar blæsten stilner, med dine sange, luftaand, staa som et syngende træ. - Aftnerne paa et høsthospital er saa lange.
Bred dine hænder ud over denne rene time af klarhed og time af kølig ro. Slip din syngende frugt med naadige grene.
Som havet under dine øjenlåg, som konkyljen dit øre, som tang på stranden dit hår om kindernes og hagens skåle. Som vejenes støv alle vore ord, som røde bær vore kys, og som fuglene der plukker dem med hårde næb min ensomheds hunger. Som nøgne træer vore tanker, som blæst i deres grene Gud,
som røg af sne under himlen glemslens uendelige sang. Men dér, dybt, som undrende fisk på havbunden, som uudgrundelig skrift, skrevet med strenge og yndefulde tegn vore to små piger som sover.
Måske har vi før haft disse strofer her i mellemrummet, men så må de være til genkendelse og gentagelsens fryd ... :))
Bedste hilsner og kig til solstrejf RoseMarie
|
|
|
|