0
registrerede
15
gæster og
195
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: RoseMarie
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Hej igen Simon
Tak for det værdifulde nordiske sprog og mening. Her på dansk med vores egen Johannes Møllehaves ord, som også er indeholdt i det nordiske ...
MODER JORD
Velkommen kære kvinder børn og mænd ! Jeg håber l kan kende mig igen ? Man kender vel sin egen gamle mor! Og jeg er jeres mor. Og Moder JORD
Og jeg er endnu stolt af mine frugter Jeg bugner med forskellige produkter som risen, hirsen, majsen eller hveden Jeg har min styrke i mangfoldigheden.
Som blomsten har jeg mine bi-indkomster Jeg varierer 18.000 ærteblomster! Den som for alvor ser variationen Han overgi'r sig - og beundrer konen
Så mange spiselige ting man møder! Jeg kaldes moder JORD fordi jeg føder Jeg både føder og jeg skaffer føde til trods for ørknerne og alt det øde
Selv i en ørken fødes kaktuser og tidsler Hvor meget mere hvor man overrisler og lægger mine haver i terrasser Men krisen er her. Og jeg syns den kradser
Hvis det blir ved så trues alt som gror Det e r jo kønt l kalder mig for Moder JORD Men lad mig sige det med rene ord: Hvor er det l behandler jeres mor!
Min blomstring er en underfuld forvandling Men kræver dog en rimelig behandling l Indien er jeg hellig. Hvad er helligt? At føde ALT- og føde så forskelligt!
From er jeg ikke. Men jeg tror at helligheden præcis er dette med forskelligheden. Forskelligheden sprænger glas og ramme Men kærligheden det er dog den samme
Jeg elsker risen, hirsen, majsen, hveden og vinge-bønnen - hele frodigheden Kun tanken om at være mindre frodig kan gøre mig så rasende mismodig
Og jeg er ganske enig med de hellige at helligheden bor i det forskellige Forskelligheden, kaldet diversiteten er det guddommelige ved planeten
Forskelligheden mellem får og elefanter, forskelligheden mellem mår og panter, forskelligheden mellem mus og salamander, forskelligheden mellem alle jordens planter
Forskelligheden er det største gode som skænkes jer på denne grønne klode Ja man har hentet planter helt fra Ancles hvis spirekraft man ikke vidste fandtes
Jeg bringer jer besked - her er beskeden: Pas ømt og varsomt på forskelllgheden som også kaldes for diversiteten enhver som åbner øjnene kan se den!
Den er mit modermærke under huden Den er mit livstegn - for l døde uden. l er forskellige fra Indiens hellige men alle lever af DET SAMME: Det forskellige
Tør jorden tro at den er mellem venner Og tør man lægge den i jeres hænder Kun hvis l værner om diversiteten for ellers vil det allerværste ske den
For der er varsler, der er advarsler og jærtegn som viser at hvert livstegn kræver kærtegn Livstegn og kærtegn de er lige hellige Bevar det samme - ved at værne det forskellige.
Til tegn på dansk og i dybden RoseMarie
|
|
|
|