0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Noget af det sidste fra Ivan Malinovski:
Digteren advarer imod forfalskninger
Skyerne store hvide heftige et lift for fantasien ufattelig hjortenes ynde deres usynlige bidsel og guldsmeden jordens ældste dyr en god model snerlens pragt rasibel kokosnødden: en snehytte opført i hovedet på en lille orangutang stråets konstruktion rumkapslens to millioner samvirkende partikler luxuxklump i intet mirakel gedehamsens blændende neonfelter i nåleskoven Scarlatti og nattergalen to sider af samme rigdom rasibel mod en himmel tung som en blodpølse brænder birken i gult Milanokatedralen er dolomitterne i en nøddeskal snudebillens skæl og maestroens dobbeltgreb filigran kraftværker højmesser nedlagt i mikroskopiske frø hvilke enorme strukturer hvilke vidundre 30 heltedigte 100 elefanter 14000 løsslupne indfald i eet sperma hvidløget garanteret uberørt af menneskehånd i sin fantastiske emballage rasibelt se edderkoppen en diamant på sit fløjl koen står på marken allerede halvvejs bøffarvet dagen er fuld af fantastiske farver og andre sensationer natten varsles af en stærk c-streng og et kolossalt multebærsyltetøj
så langt fra broderskab så meget billigt bras.
*
Portræt af en paria, kort og godt
Som en slynget og støvet streg set i drømme umiskendelig omend flimrende som en stærk hede eller som en kort tydelig smag af salt i munden mellem den ene fade faste og den anden ja hvor finder man kort sagt så meget stærkt byggema- teriale som disse mægtige muslinger det gør man ikke det ved du bedre det er bag murene og under klærne døden finder os c’est la vie darling som jeg plejer at sige til min kone når jeg er særlig tung om hjertet ved synet af disse åds- ler i agfacolor næsten stum af forbavselse ja du må undskylde jeg sådan mumler: mit nuværende bord er meget vakkelvornt petroleumslampen og mit glas kunne falde på gul- vet hvis jeg virkelig skulle sige min mening hatten af for filosofien tænkning må der til men det er de elementære iagttagelser der fører til poesi: en alt for stor kvinde træder på brystkassen af en spist kylling nej nej og atter nej! for sent! forkert! for tid- ligt! forrykt! den ene rammer den anden i synet eller på brø- det på stranden spadserer de døende til de døendes fornøjelse og hvilken stormflod af stjernebilleder synker ikke i havet nu ved solopgang! på den ene side mørke! og på den anden! fascister i alle lande forener eder! æslet det venlige ældet før tiden hoster omsonst i pine for at få det overstået (˶og aldrig fødes mer: nu kan det være nok˝) ikke desmindre tar De fejl mine damer og herrer: ikke desmin- dre er det her (eller et andet sted men et sted er det at) denne uantagelige nat holder op og hjertet be- gynder
- Ivan Malinovski.
mvh Simon
|
|
|
|