1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Det glæder mig at erfare, at du blot har "holdt Påskeferie" her på Trosfrihed.dk 
Spørgsmålet om, hvad der kan anses for historisk bekræftet i Bibelens Det Ny Testamente, er da bestemt interessant. Så vidt jeg ved, har historikerne nogle kriterier for, hvad de med rimelig sikkerhed kan godkende som historisk fastslået - og hvad de må lade stå uafklaret - men jeg kender dem ikke nærmere.
Det historisk uafklarede er vel så dét, vi kalder myte:I religionsvidenskab og antropologi betegner en myte en religiøs fortælling, der forklarer noget om virkelighedens indretning. og det overrasker dig jo nok ikke, at det er hér, jeg synes, det er spændende.
Myter, dogmer, ritualer, musik og billedkunst er jo dér, hvor man kan "gribes", synes jeg, men det er jo samtidig også hér, det bliver usikkert, hvad man kan "tage til sig" i sit sind, og hvad ikke. Og hvad man kan hér, det bestemmer man vel dårligt nok selv? (Man kan vel heller ikke selv bestemme om man bedst ka' li' Bach eller Jazz - eller begge dele)
Dertil kommer så - for mit vedkommende - at mange af kristendommens myter griber mig som guddommelige, mens andre af dem vækker min mistanke om mindre beundringsværdige menneskelige motiver. Det er vel ligesom med musik, noget lyder ægte, andet lyder falsk - afhængigt af øret, der lytter
Og som eksempel: I beretningen om den barmhjertige samaritaner "hører" jeg noget helt ægte
M.v.h. Arne
|
|
|
|