1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Tak for dit link, hvor jeg bl.m.a. hæfter mig ved ordene:
It is generally difficult for any scholar to construct a portrait of Jesus that can be considered historically valid beyond the basic elements of his life.[201][202] On the other hand, scholars such as N. T. Wright and Luke Timothy Johnson argue that the image of Jesus presented in the gospels is largely accurate, and that dissenting scholars are simply too cautious about what we can claim to know about the ancient era.[167] Det forstår jeg sådan, at de to nævnte humanistiske videnskabsmænd - åbenbart i modsætning til mange andre - hævder at Bibelens beskrivelse af Jesus er troværdig. Deres eneste her nævnte argument synes at være deres - ikke her underbyggede - påstand: at de øvrige forskere er for forsigtige. Det lyder - i mine øren - ikke just videnskabeligt - og dét, jeg ikke fandt i dit link er begrundelser for, at Bibelen hér er pålidelig  Det kunne da være dejligt, hvis sådanne overbevisende begrundelser eksisterede, men som det ser ud for mig lige nu, ligner det - i mine øjne - ønsketænkning - som jeg gerne så gå i opfyldelse Dét er det ikke for dig, forstår jeg, og det kan jeg kun ønske dig Til Lykke med
Angående dine tre gæt om min holdning (som jeg ikke opfattede som stødende), kan jeg uddybe ved at svare: 1) Jeg er interesseret i viden om den historiske Jesus, og jeg underkender ikke, at myter kan rumme sandhed.
2) Jeg tror ikke, at forskerne læner sig tilbage uden at drage konklusioner - men jeg tror, at den overvejende del af dem vurderer, at materialet i dette emne er for spinkelt dertil.
3) Jeg er klar over, at mange forskere drager mange konklusioner, men mener at bestemte konklusioner vinder troværdighed hos langt de fleste. Derfor mener jeg ikke, det er svært for os lægfolk at nå frem til, hvad forskningen som helhed anser at være de mest troværdige konklusioner.
Lige nu er det vel så Bibelens (Det Ny Testamentes) historiske troværdighed, det handler om?
M.v.h. Arne
|
|
|
|