1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Arne
Jeg kan da give dig ret i, at vi mennesker på denne klode er noget særligt, derved at vi har et bevidstheds-niveau - endda et måske/måske ikke enestående højt niveau. Dog kan vi jo ikke vide, hvor mange andre steder i universet, der findes noget lignende, som gør, at vi måske alligevel ikke er helt så enestående, som vi almindeligvis går og bilder os ind
Jeg mener ikke, at det "trækker fra" for mennesket, om der skulle findes flere mennesker (eller andre intelligensvæsner) andre steder i universet. Hvis de findes, så er mit gæt, at de har den samme Gud - eftersom jeg tror på én Gud.
For mig er det imidlertid sådan, at jeg ikke bilder mig ind at kende, hvad du kalder "Guds vilje".
Dette minder mig om diskussionen mellem panteisme og deisme. Panteismen siger, at Gud er i alt. Deismen beskriver Gud som skaberen, men en skaber der på ingen måde involverer sig i menneskets liv; en fjern skaber, en verden isoleret fra sin skaber.
Din position minder mig om deismen. Eller snarere en frivilligt påtaget deisme. For du vil ikke "gøre dig klog" på Gud. Som kristen synes jeg, at dette er synd af især én grund:
- Den kristne Gud handler i verden. Den kristnes position er, at Jorden og Himlen overlapper nogle steder. F.eks. ved den brændende tornebusk, der udgjorde hellig grund; en busk du ofte selv nævner. Jorden og Himlen overlapper i høj grad i Jesus Kristus, som gør Guds vilje klar: At vi tror på ham, Han har udsendt.
Så spørgsmålet er, om du - for at vende tilbage til "de positioner vi måtte indtage" - ikke alligevel "gør dig klog" på Gud ... idet du jo beskriver det Guddommelige som noget, hvis vilje vi ikke kan kende. Hvor ved du det fra?
Jeg mindes om Jesu ord: Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.
Umiddelbart synes det mest indlysende ikke at tro, uden man har set. Men når jeg gransker mit hjerte, tænker jeg anderledes ...
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|