1
registreret
(1 usynlig),
29
gæster og
1500
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Tikka.
Når du skriver:
Dette betyder, jeg ikke ved, om der virkeligt findes en gud … en ikke menneskeskabt gud. så er du jo, hvad man plejer at kalde agnostiker hvad jeg også er:
- filosofisk lære som hævder at det er umuligt at opnå sikker viden om virkelighedens inderste væsen, herunder især spørgsmålet om Guds eksistens - Du skriver også:
Det kunne være interessant, at høre om denne anelse du oplever af det totalt ukendte, hvis ånds virke, jeg forstår, du fornemmer i dit liv i mødet med din Kristus ikon, så dette inspirerer dig til at leve dit liv fuldt ud, fordi du er bevidst om din død. Mit svar: Helt grundlæggende er det for mig, når jeg i intens oplevelse af nu'et oplever væren som modsætning til ikke-væren. Jeg ved jo godt, at det er umuligt at forestille sig ikke-væren, men alene forsøget på at forestille sig denne naturlige modsætning til væren, giver i hvert fald mig en fantastisk intensitet i oplevelsen af væren - en oplevelse af, hvad ordbogen ovenfor kalder "virkelighedens inderste væsen", men som er det totalt ufattelige basale mysterium - et mysterium, som i nogle øjeblikke fylder mig med dyb taknemmelighed og lykkefølelse, og som jeg genkender, når jeg oplever at Kristus ser dybt ind i mig - i kærlig alvor - og lader mig se min lidenhed, som jeg på den måde lærer at have det godt med - en kærlighedens gave - en meget, meget lille del af den helt store kærlighedens gave: skaberværket Buddhisterne hævder vistnok, at verden ikke er skabt, og har de ret, da er "gaven" jo ikke "skaberværket", men verdens evighed, som jo om muligt er endnu mere ufatteligt 
M.v.h. Arne
|
|
|
|