1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Jeg glæder dig over dine ord om "personfnidder", som vi jo begge har lagt bag os. Jeg må dog indrømme, at jeg selv en overgang var "med på vognen", men blev standset af Admin. Det var nok dét, der fremover fik mig til at beslutte at ignorere og undlade den slags 
Tak for dine ord (i kursiv). De to første:
Jorden er ment til at være et dejligt sted.
og
Mennesker - skabt i Guds billede - er ment til at være et kongeligt præsteskab, hvis kald er at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen. kan jeg umiddelbart følge - om end "kongeligt præsteskab" ikke lige er "min kop te" - jeg ville nok hellere skrive "væsener i universet". De næste fire skal jeg nok have lidt tid at tygge på
Jo, det er jo forskelligt, hvilke inspirationer vi er modtagelige for - du i ord og jeg i billeder
Angående folkekirken giver jeg dig ret i påstanden om, at vi her i landet generelt er nogle "luksusdyr", der lider af "åndelig ladhed", men jeg mener også at folkekirken selv gør meget i retning af at passivisere os almindelige mennesker á la hold din kæft, sæt dig ned og rejs dig op, som præsten siger, syng de forud fastlagte salmer, og ikke noget med at spørge - det kan jo være ret søvndyssende
Du skriver til slut:
Bliver du inspireret af koranen? Hvordan? Mit svar: Jo, jeg opfatter islam som en religion præget af de barske ørkenforhold omkring Mekka og Medina, hvor Muhammed gjorde op med et "multireligiøst gedemarked" med ordene: "Der er kun én Gud!" - og når jeg læser i den seneste danske udgave af Koranen finder jeg f.eks. formaninger om at tage sig af de vejfarende (som "den barmhjertige samaritaner"), om at være god mod dyr (hvad vi vist ikke ser i Bibelen) samt ord, der anerkender, at jødedom, kristendom og islam har den samme Gud. Desværre er denne forholdsvis unge religion endnu - efter min mening - ret umoden, men det kan den forhåbentlig blive - mere moden.
M.v.h. Arne
|
|
|
|