1
registreret
(1 usynlig),
14
gæster og
245
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Et par af Benny Andersens øjeblikke:
REGNEN
Regnen undergraver sten men du balancerer kækt på toppen af dit spejlbillede. Vejen er lang og buet som en bogryg.
Regnen bøjer sig over dit rige, mørke hår og hvisker: natten, natten, havet - - Men du redder dig hastigt op i bussen og dit billede synker til bunds.
Vejen ligger buet og blank som en bog der lige er lukket.
*
ØJEBLIKKE
Natsværmere, tørre dråber af mørke slår mod lampeskærmen, smuldrer sig mod lyset. En dumper ned i dit dybe hår. Du ved ikke det er mig men lukker mig medlidende ud igen til flagermus og ugler.
_ _ _
Du lærer mig at svømme, du crawler i det grønne vand, jeg i det tørre sand. Strømmen fører dig bort, men lige til det sidste vinker du anerkendende til mig der spræller på stedet som et spidet frø.
_ _ _
Du viser dig i butiksruden da jeg ser på overfrakke. To gange vender jeg mig om, men der er kun hvepsene under træet, døende af kulde. Tredje gang behersker jeg mig og tilbeder din vakre afglans.
_ _ _
Vi plukker røde glatte bær, jeg nipper dem af din hånd, da hornsignalet river stilheden op. Nu må jeg gå! Jeg må løbe! Vinder dækker lyden til, Men dit ansigt er gråt i solen.
_ _ _
Vi kommer gående mog hinanden, blege og forjagede, på hver sin skinne. Det støvregner, graner dufter mørkt da vi mødes og togets rystelser gnaver under foden, men vi smiler: her vil vi være, nu har vi tid nok!
- Benny Andersen.
mvh Simon
|
|
|
|