1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas, Arne og Tikka
som jeg ser det begås der den fejl at I vil hænge troen op på noget den ikke kan hænges op på (bibelen fx og hvad der står her).
Kristne tror ikke på bibelen (render ikke rundt i verden med et bibelkonkordantisk forestillingsliv som de sætter lig med deres kristne tro) og den kristne tros genstand er ikke hvad der står i Bibelen. Dette er Tikka der har fået dette galt i halsen og I er hoppet på denne misforståelse, hvorfor I har gjort jer sårbare med hende i jeres vildfarelse.
Bibelen er en lang række vidensbyrd om mennesker der tager imod den kommunikerende dialogiske suveræne umiddelbare virkelighed med Gud som Jesus bærer ind i verden. Dette er lig med at være i Kristus at et menneske tager imod gennem Ånden, Guds Ånd, Helligånden, denne kommunikerende dialogiske "Fader-Søn" kærlige relation og virkelighed der er mellem mennesket og Gud og mellem Gud og mennesket, Jesus er bærer af, bærer ind i verden og som gør os til hans discipler, vi har tilsluttet os Kirken.
At Kristus er opstået betyder at denne virkelighed havde døden ingen magt over og at Kristus virkeligheden er givet videre til os alle gennem Den Hellige Guds Ånds virke, der skaber Kristusvirkeligheden = Kristus Kirkerne her på jorden.
Ingen kan komme udenom Guds Ånd, Den Hellige Guds Ånd, forstå de her forhold eller tage imod Guds Kærlighed Kristus = det kommunikerende dialogiske "Frie Skabende" "jeg-du" Fader-Søn" forhold/relation vi mennesker står i til Gud gennem begivenheden Kristus, Guds Kærlighed ind i verden.
Til menneskets åndsliv eller bevidsthedsliv hører ord sprog og tænkning. Det vil sige det er noget vi taler med hinanden om, kan drøfte med hinanden (vi har en diskurs kørende om):
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich
Tertullian: "Ånden er Ordets legeme";
Bibelen er en af disse diskurser og alle de skrifter der gennem kanon udarbejdelsen blev sløjfet hører også med i denne diskurs og alt hvad vi her skriver på trosfrihed hører med og alle de teologer gennem 2000 år der har drøftet de her forhold hører med og mit indlæg her hører med og jeres svar igen etc etc.
Da vi mennesker er sprogbrugende talende tænkende væsner om vi ønsker et højere åndsliv, avanceret form for omfattende hyperkompleks bevidsthedsliv, så er det kun gennem at vi deltager i diskurserne om den kristne tro eller Kristusvirkeligheden (dette at være i Kristus) at vi fuldt ud kan tilegne os denne kommunikerende dialogiske jeg-du kærlige virkende virkelighed mellem os og Gud, eller mellem Gud og os.
Mange kærlige hilsner HansKrist.
PS:
utroligt mange, især unge naturvidenskabelige orienterede mennesker, har meldt sig ud af folkekirken 2016 fordi de ikke samvittighedsfuldt kan tilslutte sig at tro hvad der står i Bibelen.
Jamen jamen, hvad er det dog der foregår lige her, det er jo hovedrystende, dette kætteri, at den kristne tro (troens indhold og genstand) er at tro på hvad der står i Bibelen.
Folkekirken har været ude og beklage og rette denne misforståelse, dette kæmpe kætteri, der fulgte i kølvandet på reformationen (bibelfundamentalismen).
PPS:
mange tænker jeg vil hellere end at være kristen, være fri til at få det bedst mulige ud af livet, mit liv, min tid her på jorden. Dette er ikke et alternativ til kristendommen, det er tværtimod at tilslutte sig den samme kamp og det samme engagement som kristendommen er optaget af mere end alt andet.
Et menneske skal ikke læse mange kapitler af Paulus før dette står krystalklart, at menneskets værdighed, personværdighed og frihed (emancipation) der sætter os i livets ånds lov sammenhænge netop er at finde i vores Kristus participation og engagement.
PPPS:
så snart jeg opdager at folk´s tro er den døde uåndelige tro på hvad der bogstaveligt står i Bibelen, bibelfundamentalisme, så dropper jeg oftest at drøfte videre med dem. Jeg gider ikke spilde min tid på folk der overtro (besudler og ødelægger vores spiritualitet og liv med Gud (som ødelægger vores intellektuelle integritet ved ikke at lovsynge med forstanden om de her forhold)) og ikke er grebet af Guds Ånd og den Kristusvirkelighed = Kirken = vores Søn-lige eller Kristus-lige frie skabende kommunikerende dialogiske forhold/relation til Gud som vores himmelske fader og skaber.
Biologisk er vi avlet nedefra og op, åndeligt eller spirituelt er vi skabt oppefra og ned:
Zizioulas claims that Baptism constitutes an ontological change in the human, making them an ecclesial hypostasis, or a person. This rebirth 'from above' gives new ontological freedom as it is not constrained by the limits of biological existence. Zizioulas
Mennesket har en lang række fødsler og den kristne tro gælder vores åndelige eller spirituelle fødsel.
|
|
|
|