1
registreret Arne Thomsen
84
gæster og
1064
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Ikke så få har Borges poesi i sig på usynlige hylder, den levende stemme fra en nu afdød - som han selv lod sig formulere, og afskrev sig håndens snirkler:
Mine bøger
Mine bøger (som ikke ved at jeg eksisterer) er lige så meget del af mig som dette ansigt med grå tindinger og grå øjne som jeg forgæves søger i spejlene og som jeg stryger med den hule hånd. Ikke uden en vis bitter logik tænker jeg at de væsentlige ord som udtrykker mig er på de sider som ikke ved hvem jeg er, ikke på dem jeg har skrevet. Desto bedre. De dødes stemmer skal formulere mig for altid.
*
En blind
Jeg ved ikke af hvilket ansigt jeg blir set når jeg ser ind i spejlets ansigt dér; jeg ved ikke hvilken gammel mand der lurer i dets skær i stille raseri og meget træt. Min hånd udforsker langsomt mine træk usynlige i min skygge. Et lysglimt når mig. Jeg har akkurat skimtet dit hår af aske eller gyldent stadigvæk. Jeg gentar at jeg kun har mistet det som udgør tingenes tolle udvendighed, ord af John Milton som jeg trøster mig ved, men jeg savner bogstaverne og roserne. Jeg tænker: hvis jeg kunne se mit ansigt her i denne sære aften vidste jeg hvem jeg er.
- Borges.
mvh Simon
|
|
|
|