|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Guds Ord
|
... "Hvordan begriber man Helligånden?" ...
¨¨¨¨
Arne skrev: Du gentager mit spørgsmål (#22763 - 21/02/2017 11:48):
Hvordan begriber man Helligånden? men overser åbenbart mit umiddelbart efterfølgende svar:
Det kan man ikke - men ind imellem er der vel chancen for at fornemme 
¨¨¨¨ SVAR: Nej jeg overså det ikke.
¨¨¨¨ Og jeg kan da tilføje, at Helligånden efter min mening ikke er noget, man kan læse sig til - men noget man kan være heldig at opleve.
¨¨¨¨ SVAR: Ja det kan man tro … og derved opleve …
… tro kan flytte bjerge … og man kan gå på vandet så længe man holder fokus på Jesus.
Jeg tror ikke på helligåndens eksistens, da jeg ikke tror på den guds eksistens som bibelen forkynder,
… men klart man kan sagtens forestille sig, at være fyldt med hvad som helst, gennem tankens vej.
¨¨¨¨ Og hvor jeg bemærkede: Den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware skriver i den danske udgave af The Orthodox Way om Helligånden:
Hele sigtet med det kristne liv er at blive bærer af Helligånden, at leve i Guds ånd og at indånde Guds ånd.
¨¨¨¨ SVAR: Det er jo det bibelen siger man skal. Tilbede gud i ånd og sandhed.
¨¨¨¨ For mig handler religiøsitet ikke primært om at "begrave næsen i skrifter", men om at opleve
¨¨¨¨ SVAR: Det ved jeg, … men vil man begribe hvad helligånden er, må man jo gå til kilden og drikke.
¨¨¨¨ Dermed mister dine efterfølgende spørgsmål: "om Gud kan tale", "hvad Helligånden er" og om "hvad der er guddommeligt" efter min mening deres valør 
¨¨¨¨ SVAR: Det står dig altid helt frit, om du vil besvare mine spørgsmål.
¨¨¨¨
|
|
|
|