|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Jeg glæder mig over, at vi i det mindste er enige om, at dét at elske skaberværket er helt centralt.
Når jeg så står - som bare en enkelt af ca. 7 milliarder af samme art på en klode med en masse andet - en klode, der fylder meget, meget lidt i dette univers - og når jeg ser de mange forskellige former for religiøsitet, som vi mennesker har - så finder jeg det usandsynligt, at vi mennesker skulle have nogen som helst mulighed for at kunne fatte, hvad det er, vi er en del af (uanset naturvidenskabens dybt imponerende foreløbige landvindinger).
Det er dét, der får mig til at se særdeles skeptisk på religiøse dogmer, der hævder at være "Sandheden om det hele".
Derfor glæder det mig, når den tidligere nævnte engelske ortodokse biskop, Kallistos Ware, citerer en egyptisk munk, asket og mystiker, Evagrius af Pontus (346 - 399) for ordene:
Gud kan ikke begribes med tanken. Hvis han kunne begribes, ville Han ikke være Gud. og Helligånden er jo en del af Den Hellige Treenighed.
Det er nok derfor, jeg søger at forholde mig åben for de mange impulser, oplevelser, fornemmelser, inspirationer og intuitioner, religionerne byder på.
Den Hellige Treenighed/Trefoldighed er her nok den, der griber mig mest - også selv om de første tusind års kristne og de romersk katolske kristne har skændtes derom både før og efter år 1000 - Filioque - i mine øjne lidt idiotisk, fordi jeg mener, at vi her søger at gøre os kloge på noget, der absolut ligger over vi menneskers fatteevne
M.v.h. Arne
|
|
|
|