1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Thomas.
Tak for, at du mindede mig om at svare. Det var "smuttet" for mig 
Det er så bøn, det handler om - egentlig for os begge 
Det minder mig om Gustav Wieds Thummelumsen i "Livsens Ondskab", der på kirkegården om natten bad til Gud om at vinde den store gevinst i lotteriet - så han kunne købe gården tilbage 
Men det minder mig også om den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware, der i bogen The Orthodox Way (som også er oversat til dansk: VEJEN Ortodoks kristendom ISBN 87-988460-0-0), skriver om bøn, at den for ham har tre faser, hvor den første fokuserer på "skaberværket", den næste på hvordan ens eget liv har været - og den sidste fase: Metanoia: at få noget andet - og bedre - i sinde. (Alt dette genfortalt efter hukommelsen)
For mig er det jo Kristus Ikonen, der inspirerer, men jeg ved jo godt, at her er det som med musikinstrumenter, at det er forskelligt, hvor der er resonans
Det "slår mig", at det ser ud til, at vi ad hver sin vej nærmer os det samme - og det ka' jeg ikke la' vær' at glæde mig lidt over 
Jesus - Kristus - Sønnen kan man jo - i hvert fald i nogen grad - forholde sig til. Langt sværere, synes jeg, det er, når vi kommer til Helligånden - og endnu sværere, når vi kommer til Faderen.
I Kristus Ikonerne er Helligånden oftest symboliseret ved at Kristus har en svulmende hals, mens Faderen ar symboliseret med farven guld, som omgiver Kristus.
M.v.h. Arne
|
|
|
|