1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Guds Ord
|
Hej Arne
min holdning er, at "det onde"/"den onde" er en illusion, en snæversynet opfattelse af tilværelsen, hvor der alene fokuseres på, hvad der er godt og behageligt for os mennesker, mens skæbnen for alle andre levende væsener i såvel plante- som dyreriget stort set ignoreres, og mens klodens tilstand ligeledes ignoreres så længe den blot er gunstig for os mennesker.
Dette er for mig at se ikke en relativisering af, hvad der er ondt og godt. Snarere er det - for mig at se - en bekræftelse af, at mennesket er ondt. Hvor "ondt" i denne forstand er "snæversynethed".
Er en tsunami ond? Er et rovdyr ondt? Er en massemorder?
Interessante spørgsmål - ikke mindst rækkefølgen af dem. For du bygger jo op til, at det kan være svært at svare "ja". For er rovdyret ikke også en naturkraft som tsunamien? Ja, og hvad med massemorderen?
Har de/vi overhovedet en fri vilje?
Nuvel, jeg har læst en smule op på téodice-problemet. Et af argumenterne mod, at der skulle være et problem, er, at ideen med skabelsen ikke er, at vi mennesker skal gå glade rundt, men at vi skal lære Gud at kende.
Jeg nøjes med dette og håber på yderligere dialog: Planen er ikke, at vi skal gå glade rundt, men at vi skal lære Gud at kende.
Ændrer dette ikke perspektivet?
Kærlig hilsen Thomas
|
|
|
|