1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Guds Ord
|
Jeg mener som sagt ikke, uselvisk kærlighed findes, da mennesket er egoistiske væsner, og det mener jeg er nødvendigt for at kunne overleve - men jeg mener man kan og bør reducere sin egoisme.
Hvis man helt opgiver denne egoisme i forsøget på et uselvisk liv, mener jeg man er selvudslettende.
Jeg har kigget i min bibel og en omfattende bibelordbog samt på nettet, og ordet uselvisk kærlighed er ikke at finde i min bibel.
Når jeg søger på nettet forbindes ordet uselvisk kærlighed verdsligt med næstekærlighed, men næstekærlighed mener jeg ikke er uselvisk i kristen forståelse, når jeg eksempelvis kigger på beretningen om den barmhjertige samaritaner fordi, selv om det er ham, der yder den nødlidende hjælp, så er det ham selv der er næsten, så der er vel her tale om en form for pligt, når vi skal elske næsten som os selv. Ikke en tvunget pligt, men en naturlig medfølende handling, som vi selv kunne få brug for, og det kan vel ikke betegnes som uselvisk?
Nu hedder tråden jo Guds Ord … og når mennesket ifølge skrifterne er skabt i Guds billede, og Gud ikke selv er uselvisk, hvorfor skulle mennesket så være det?
¨¨¨¨
|
|
|
|